Port Canaveral, een van Florida’s nieuwste diepwaterhavens, is in de vroege jaren vijftig aangelegd met de bedoeling lokale ondernemingen van slagkracht te voorzien om de groei van Centraal-Florida te kunnen ondersteunen. Vervolgens breidde de haven zich snel uit. Eerst dankzij de lokale visindustrie en daarna, in de jaren zestig, door het behandelen van ladingen hout, stookolie, cement en krantenpapier. Wat ook stevig bijdroeg aan de bedrijvigheid, waren operaties die verband hielden met militaire- en NASA-operaties. Halverwege de jaren tachtig ontpopte Port Canaveral zich bovendien als cruisehaven.

Tegenwoordig is het een van ’s werelds drukste havens met breed gediversifieerde activiteiten, waaronder cruiseschepen, recreatie, vracht en logistiek, en ondersteunt het de bedrijven actief in de (commerciële) ruimtevaart.

In het financiële jaar 2017 (eindigend op 30 september) behandelde de haven meer dan zes miljoen ton vracht, variërend van bulkgoederen, breakbulk, projectladingen en containervervoer, maar ook barges met aan boord ruimtevaartmaterialen. Daarnaast passeerden meer dan 4,5 miljoen passagiers de haven, aantallen waar ze in Miami, nog altijd de populairste cruisebestemming, al een beetje nerveus van worden. En de ambities van de haven van Canaveral zijn nog niet geblust; voor het lopende jaar staat er weer een reeks projecten op stapel om aan de almaar groeiende vraag naar lading- en passagiersfaciliteiten van de haven te voldoen. Eerst Port Canaveral, en dan pas Cape Canaveral.