De goedkeuring is ook goed nieuws voor een aantal projecten die al enkele jaren geblokkeerd zijn.

In het afgebakende havengebied wordt een ruimte van 1.000 ha voorzien voor de Ontwikkelingszone Saeftinghe. “Het Havenbedrijf is tevreden dat de Vlaamse overheid de ruimte biedt voor de verdere ontwikkeling van de havenactiviteiten. De invulling van de ruim 1.000 ha van de Ontwikkelingszone Saeftinghe gebeurt in een volgende fase, mee in functie van de economische ontwikkeling”, aldus Havenschepen Marc Van Peel.

De exacte invulling van de Saeftinghezone komt er pas nadat een maatschappelijke afweging en bijkomend studiewerk afgerond zijn.

Het Havenbedrijf wijst er verder op dat dankzij de beslissing van de Vlaamse regering een aantal belangrijke investeringen kunnen gerealiseerd worden. Het gaat onder meer om de logistieke parken Schijns en Waasland, de uitbreiding van de Mainhub en Freight village voor het spoor, een wachtdok voor de binnenvaart, twee vrachtwagenparkings (Tijsmanstunnel en Goordijk), privé-investeringen van Total, Vopak/AET, ITC Rubis en Katoen Natie en de realisatie van een deel van het windmolenpark Linkeroever.

In een reactie noemt Walter Van Mechelen, voorzitter van Alfaport en de Havencel Voka-Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, de beslissing een belangrijke stap vooruit na een langdurig planproces van bijna tien jaar. “Nu is het voor de Antwerpse havengemeenschap duidelijk wat de plannen zijn voor de ontwikkeling van de haven tot 2030. Dit is een krachtig signaal dat investeerders vertrouwen zal geven en dus zuurstof aan onze economie zal toedienen. Wij danken de Vlaamse regering voor deze beslissing en de blijk van vertrouwen die zij hiermee geeft voor de verdere economische ontwikkeling van de Antwerpse haven”, aldus Van Mechelen.