Dat zei Kallas maandag op een door de Europese Commissie georganiseerd congres in Brussel over het Vierde Spoorwegpakket, dat nog dit jaar het licht moet zien.

Beheerders van railinfrastructuur moeten juridisch, commercieel en financieel onafhankelijk van de doorgaans nog nationale spoorwegmaatschappijen kunnen werken, zei Kallas bij de opening van het congres. Die onafhankelijkheid moet de concurrentie tussen meerdere aanbieders op het spoor stimuleren.

Of voor juridische onafhankelijkheid noodzakelijk is dat vervoer en beheer niet binnen één holding mogen zijn ondergebracht, is nog niet duidelijk. De Commissie is voorstander van een dergelijke ‘unbundling’, maar stuit daarbij op weerstand van met name Duitsland en Frankrijk. “Het is zeer moeilijk om de scheiding van taken te verzekeren binnen geïntegreerde groepen”, aldus Kallas maandag.

Mogelijk stuurt de eurocommissaris aan op een compromis waarbij de holdingstructuur als vorm blijft toegelaten, maar tegen dermate scherpe voorwaarden dat een scheiding feitelijk gerealiseerd wordt. De voorstellen van de Europese Commissie worden waarschijnlijk niet voor december gepubliceerd.