Uit uitgebreide proeven blijkt dat dit type vrachtwagens een betere benutting van de wegen geeft. Daardoor zijn de transportkosten lager en is er minder belasting voor het milieu.

Het afgelopen jaar reden er in Nederland 400 ecocombi’s in het kader van een proef. In dat jaar hebben ze twintig miljoen vrachtautokilometers bespaard, aldus de minister. Door ecocombi’s niet langer in een proef, maar permanent toe te staan, wordt het voor de transportsector interessant om hierin te investeren, onderstreept Schultz van Haegen.

Met het besluit loopt Nederland vooruit op Europa, waar internationaal transport met deze voertuigen nog grotendeels is verboden. “Het is onbegrijpelijk dat de Europese Unie wel ambities toont om wat te doen aan efficiënt transport, maar deze kans laat liggen”, aldus Schultz van Haegen. De extra lange en zware vrachtwagens kunnen tot 60% meer vervoeren dan een gewone truck.

De Nederlandse regering pleit in Europa al jaren voor het toestaan van ecocombi’s in het Europese wegtransport. Minister Schultz van Haegen wil met deze stap het signaal richting Europa geven dat het gebruik van de extra lange en zware trucks een positieve impuls voor het wegtransport is. Op dit moment spreekt de EU, in het kader van het Witboek Transport, over nieuwe voorstellen op het gebied van wegtransport. De inzet van Nederland is om barrières in regelgeving zo snel mogelijk aan te pakken. Hierbij wordt ook gedacht aan het toestaan van een meer aerodynamische vormgeving van trucks en aan vrije cabotage in heel Europa. Bij dat laatste kunnen buitenlandse chauffeurs in andere landen transport verrichten. Schultz: “Het zijn dit soort regels die grote belemmeringen vormen voor onze sterke Nederlandse transportsector, maar ook voor efficiënt vervoer in Europa. Het zijn de ‘quick wins’ voor de Europese transportsector.”

De ecocombi heeft een maximale lengte van 25,25 meter, in plaats van de gebruikelijke 18,75 meter en weegt maximaal 60 ton in plaats van de gebruikelijke 50 ton. Daardoor kan dit type vrachtwagen 60% meer lading vervoeren dan een gewone vrachtwagen. In vergelijking tot een gewone vrachtwagen kan een ecocombi tot 27% aan CO2-uitstoot besparen, aldus het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Chauffeurs moeten voor een ecocombi een extra examen afleggen. Daarnaast worden aanvullende eisen gesteld aan de voertuigen en routes. Buiten Nederland rijden er in Zweden en Finland permanent ecocombi’s. In Duitsland, Denemarken en Noorwegen is de vrachwagen alleen in het kader van een proef toegestaan.

Tegenstanders van deze voertuigen vrezen dat het toestaan ervan, transport over het spoor ontmoedigt. Het kabinet is van mening dat élke vorm van transport zo efficiënt mogelijk moet zijn en dat water, spoor en weg elkaar vooral aanvullen.