Het is niet de eerste keer dat beide rederijen fusiegesprekken voeren. Twee jaar geleden liepen die nog op een sisser af.

Een belangrijk struikelblok in het verleden was het feit dat de Dr. Oetker groep, waartoe Hamburg Süd behoort, geen genoegen wou nemen met een minderheidsaandeel in een combinatie van de twee rederijen.

Intussen is de situatie veranderd, omdat Hapag-Lloyd niet langer gecontroleerd wordt door de TUI groep, maar door nieuwe aandeelhouders waaronder de stad Hamburg en zakenman Klaus-Michael Kühne.

Hapag-Lloyd controleert een vloot van 140 containerschepen die samen een capaciteit van 634.086 teu vertegenwoordigen. Daarmee staat de rederij op de zesde plaats in de top-20 van ’s werelds grootste containerrederijen.

Hamburg Süd staat op een twaalfde plaats met een vloot van 102 schepen en een totale capaciteit van 416.859 teu. Een combinatie van de twee zou de nieuwe Hamburgse reus doen oprukken naar een vierde plaats achter Maersk, MSC en CMA CGM.

Hapag-Lloyd is vooral op oostwest-routes aanwezig, terwijl Hamburg Süd vooral in het noordzuid-verkeer gespecialiseerd is. De voorbije jaren zijn de twee Duitse carriers steeds meer gaan samenwerken op vaargebieden waar ze allebei actief zijn. Het gaat bijvoorbeeld om een gezamenlijke dienst tussen Europa, het Midden-Oosten en India en de diensten tussen Europa en Latijns Amerika.