Toen de 169 meter lange ‘Pride of Calais’ in 1987 in de vaart kwam tussen Calais en Dover, was deze nieuwbouw dubbel zo groot als de andere schepen op de korte Kanaalroute. De veerboot gold destijds ook als de grootste die Calais kon binnenvaren.

In de kwart eeuw dat het schip tussen Calais en Dover voer, werd 2,5 miljoen mijl afgelegd. Dat komt overeen met vijf keer de afstand van de aarde naar de maan en terug. Zaterdagmiddag werd het schip in Dover uitgewuifd.

De ‘Pride of Calais’ had al eerder uit de vaart moeten gaan toen de 213 meter lange nieuwbouw ‘Spirit of France’ in dienst kwam. De veerboot mocht echter nog een tijdje tussen Calais en Dover blijven pendelen als vrachter omdat de freighter ‘European Seaway’ tijdelijk was verhuurd als drijvend hotel voor een windmolenpark.

Nu de ‘European Seaway’ naar het Kanaal is teruggekeerd, vervoegt de ‘Pride of Calais’ het zusterschip ‘Pride of Dover’ in Tilbury. Het is nog niet duidelijk wat P&O Ferries met de twee schepen van plan is. De Britse rederij liet eerder verstaan dat de schepen nog in een te goede staat zijn om al te laten slopen, maar wil ze ook niet verkopen aan een rederij die de veerboten zou kunnen inzetten in een concurrerende dienst.