UASC heeft met de 13.100 teu grote ‘Jebel Ali’ zijn negende en voorlopig laatste recordschip in dienst genomen. De nieuwbouw gaat varen tussen het Midden- en Verre-Oosten in een gezamenlijke dienst met China Shipping en CMA CGM.

Hyundai Merchant Marine (HMM) ontving de ‘Hyundai Smart’ (13.092 teu) als derde schip uit een reeks van vijf die van de Griekse eigenaar Danaos gehuurd wordt. De nieuwbouw gaat aan de slag in Loop 4 van de G6 Alliance tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. Het vierde en vijfde zusterschip worden nog in de eerste jaarhelft opgeleverd als ‘Hyundai Ambition’ en ‘Hyundai Prestige’.

Volgens de Franse databank Alphaliner zijn dit jaar al 28 nieuwe schepen met een capaciteit van meer dan 10.000 teu in de vaart gekomen en volgen er later dit jaar nog eens 27.

Omdat er veel capaciteit wordt opgeleverd en omdat er met uitzondering van de bestelling van Kiamco van tien eenheden van 13.800 teu voor Evergreen geen nieuwe orders meer geplaatst worden, verkleint het orderboek. Er zijn volgens Alphaliner nog 3,91 miljoen slots in aanbouw, wat overeenkomt met 24,7% van de huidige capaciteit van de vloot. Dat percentage was de voorbije negen jaren nooit eerder zo laag.