De Antwerpse goederenbehandelaar, die onderdeel is van de groep Independent Container Line (ICL), beschikt op die terminal al (naast een mobiele havenkraan) over een oudere portaalkraan. Die blijft in gebruik, maar wordt dan veeleer als versterking ingezet.

De terminal, die een oppervlakte heeft van 16 hectare en een kaailengte van 690 meter, behandelt de schepen van de wekelijkse dienst van ICL tussen Antwerpen, Liverpool en de Amerikaanse havens Chester en Wilmington. Daarnaast zijn ook twee andere rederijen klant van IMT. De terminal kan containerschepen ontvangen met een capaciteit tot 4.500 teu. ICL zelf zet op zijn dienst vier schepen in, waarvan een van 1.800 teu en drie van 2.500 teu.

Vorig jaar noteerde de goederenbehandelaar een trafiekstijging van 8%, met 175.000 teu aan maritieme zijde en 35.000 teu aan binnenvaartzijde. De nieuwe portaalkraan is bedoeld om de toenemende volumes vlotter te behandelen en de aanlooptijd van de schepen in te korten. De kraan zal twee teu’s in één ‘twin lift’ beweging kunnen behandelen