Dat zegt bestuurder Andreas Otto van de Duitse luchtvrachtvervoerder. De Europese marktleider anticipeert daarmee op een zwak vrachtaanbod voor de eerste helft van 2012.

De capaciteitsreductie van 25% komt overeen met het aan de grond houden van vier MD11-freighters, zegt Otto. Het is nog onduidelijk wat Lufthansa Cargo met de vrachtvliegtuigen gaat doen. Otto zegt dat de toestellen zeker niet zullen worden geparkeerd in een of andere Amerikaanse woestijn, zoals dat gebeurde tijdens de financiële en economische crisis van 2008/2009. De opties zijn tijdelijk parkeren in Frankfurt zelf of groot onderhoud aan de vliegtuigen. “Waarschijnlijk gaan we voor beide”, zei Otto. “Twee freighters aan de kant zetten in Frankfurt en een of twee andere naar een onderhoudsfaciliteit sturen.”

Otto kan nog niet precies zeggen hoe diep Lufthansa Cargo het mes zet in de beschikbare vrachtruimte. ”We kunnen de capaciteit voor onze klanten met 20 tot 25% terugbrengen, maar het kan uiteindelijk ook 30% zijn”, aldus het directielid.

Otto verwacht voor de tweede helft van volgend jaar wel een herstel van de internationale luchtvrachtmarkt. “Voor het gehele jaar voorzien wij een groei van 3%.” Hij stoelt die verwachting op data van het US Census Bureau. Daaruit blijkt dat de voorraadniveaus van veel bedrijven in de loop van 2012 een dieptepunt zullen bereiken. Luchtvrachtmaatschappijen zullen dan als eerste bedrijven in de markt profiteren van de extra vraag naar vervoer om de voorraden aan te vullen, zegt hij. Voor de eerste helft van 2012 zou een nulgroei wel mogelijk zijn. In zijn totaliteit gaat Lufthansa Cargo derhalve uit van een geremde groei in 2012.