MAN en de Chinese vrachtwagenconstructeur Sinotruk hebben in Shanghai een nieuw gemeenschappelijk vrachtwagenmerk voorgesteld, Sitrak. Dat is niet alleen bestemd voor China, maar ook voor de andere groeimarkten in Azië, het Midden-Oosten, Afrika en het Gemenebest van Onafhankelijke Staten (GOS).

Het nieuwe vrachtwagenmerk zal internationaal Sitrak heten, maar het zal in het thuisland China onder de naam Shandeka op de markt worden gebracht. De verkoop in China zal exclusief via Sinotruk verlopen, maar de exportmarkten zullen worden bediend door de bestaande verkoopnetwerken van beide constructeurs.

MAN en Sinotruk verwachten tegen 2018 een jaarlijkse omzet van in totaal 200.000 vrachtwagens, waarvan 160.000 voor de Chinese markt.

Het eerste product, de Sitrak T7H, werd deze week onthuld op het salon van Shanghai. Die combineert componenten van Sinotruk met technologie van MAN. De T7H moet in december 2011 in productie gaan op de site van Jinan in China. De verkoop begint medio 2012 in China, en de export is gepland tegen de tweede helft van 2012.

“Deze dag is een mijlpaal voor Sinotruk, aangezien Sitrak het ons nu mogelijk zal maken onze klanten een Chinese vrachtwagen met state-of-the-art technologie aan te bieden”, aldus Chunji Ma, voorzitter van Sinotruk. Ook voor MAN, dat 25% van het kapitaal plus één aandeel bezit van de Chinese fabrikant, biedt het nieuwe merk een enorm potentieel. Volgens Georg Pachta-Reyhofen, de ceo van MAN, wordt het nieuwe merk een sleutelelement in zijn BRIC-strategie. “Deze zware vrachtwagen ‘made in China’ vult ons portfolio producten en merken perfect aan”, zei hij.

Meer foto’s vindt u hieronder.