De heropleving van de truckmarkt wierp ook voor de Gentse vrachtwagenfabriek tastbare vruchten af, al zit Europa nog lang niet op het peil van voor de crisis. Volvo Europa Truck klom uit het diep dal van 2009, toen amper 11.991 trucks van de band rolden. Vorig jaar leverde de fabriek 25.196 voertuigen af (waarvan 21.018 van de zware FH/FM-reeks). Gent blijft daarmee veruit de belangrijkste truckvestiging van het Zweedse merk.

Algemeen directeur Jens Holtinger wil dit jaar opnieuw aanknopen met een productiepeil dat vergelijkbaar is met dat van de jaren 2004-2006, toen in Gent 30 à 35.000 trucks werden geassembleerd. De record uit 2007 en 2008, toen (met drie ploegen) meer dan 43.000 eenheden gehaald werden, blijven voorlopig nog buiten bereik.

Ook de nevenactiviteiten zoals het ‘fitten’ van wielen en het ‘trimmen’ van cabines zaten vorig jaar weer stevig in de lift. Volvo Trucks overweegt bijkomende pre-assemblage in te sourcen, want logistiek blijft een factor van kwetsbaarheid en klanten willen vandaag geen lange leadtimes meer aanvaarden. Maar details daarover wou Holtinger nog niet kwijt.

Om de groei van de bedrijvigheid te ondersteunen werd vorig jaar 25 miljoen euro geïnvesteerd en wierf de fabriek opnieuw fors aan. Een tweehonderdtal tijdelijke werknemers krijgen een vast contract en na de zomervakantie zal het personeelsbestand met nog eens 200 man worden uitgebreid.