Maritiem aannemer Van Oord heeft bij Keppel Singmarine in Singapore twee sleephopperzuigers besteld en een optie op een derde schip genomen. Ze kunnen zowel op gasolie als LNG varen.

Dat worden de twee eerste dual fuel baggerschepen in de vloot van de Nederlandse aannemer, die ongeveer honderd schepen telt waaronder ruim twintig
sleephopperzuigers. Vorige maand nam de groep zijn eerste LNG-aangedreven schip in gebruik: het kraanschip ‘Werkendam’, dat op de binnenwateren zal worden ingezet. De aannemer wil met de nieuwe schepen ervaring opdoen met LNG als alternatieve brandstof voor baggerschepen.

Met een transportcapaciteit van 10.500 kubieke meter baggerspecie worden het middelgrote hopperzuigers. Ze worden 138 meter lang en 28 meter breed en moeten in 2021 worden opgeleverd. Rond die tijd neemt de groep twee vergelijkbare oude schepen uit de vaart. Om te voorkomen dat een concurrent die opnieuw op de markt brengt, zullen ze voor de sloop worden verkocht.

Volgens een woordvoerder van Van Van Oord is de keus op de Singaporese werf gevallen omdat die de beste prijs/kwaliteit-verhouding biedt. Dat betekent dat Singmarine in elk geval de Nederlandse marktleider IHC heeft geklopt. De Singaporese werf meldt met enige trotse dat Van Oord een nieuwe klant is. IHC uit Kinderdijk heeft de afgelopen decennia meer dan 250 van dit soort schepen gebouwd en levert ook LNG-voortstuwing. Volgens de woordvoerder heeft Van Oord het nieuwe scheepstype overigens grotendeels zelf ontworpen.

Ze komen onder de Nederlandse vlag en krijgen woonruimte voor 22 bemanningsleden. De bouwsom wordt niet bekendgemaakt, maar volgens de woordvoerder gaat het om een substantieel deel van het jaarlijkse investeringsbudget van ongeveer 200 miljoen euro.