Feitelijk is Wetro al een halfjaar actief op het voormalige terrein van Kemira Agro Rozenburg in Europoort. Van de Wetering: ,,Wij hebben een fabriek van Kemira waar vloeibare meststoffen worden gemaakt, overgenomen. Voor dit chemiebedrijf was deze activiteit niet meer rendabel, maar wij zien er nog wel brood in. Daarvoor zijn veertien mensen bij ons in dienst getreden.’’
Wetro is namelijk niet alleen specialist in het tankvervoer van vloeibare stoffen maar ook actief in het produceren en mengen ervan en het opslaan en ompakken van chemische stoffen. De producten variëren van vruchtensap, alcoholische dranken en eetbare oliën tot zuren en oplosmiddelen. Verder zijn er sinds 1 januari in Europoort zes mensen bezig met het laden en lossen van schepen voor Exxon Mobil.
Vader Cornelis van de Wetering startte vijftig jaar geleden, op 1 september 1952, in Woudenberg een eigen bedrijf. Wetro, dat zich toen nog puur op transport richtte. Zoon Jan: ,,Hij is inmiddels tachtig jaar en probeert bij alles wat in het bedrijf speelt, betrokken te blijven. In Woudenberg heeft hij nog steeds contact met klanten.’’ Vindt junior het niet lastig dat senior nog steeds over de schouder van hem en zijn broer Kees, eveneens directeur van Wetro, meekijkt? Zoon Jan lacht en zegt: ,,We zijn alledrie niet bang voor veranderingen. Alle belangrijke beslissingen nemen we ook met z’n drieën. Als we niet unaniem zijn, gaat het niet door. Gelukkig lijken we erg op elkaar.’’
Terug naar de historie. In 1983 kwam de vestiging in Tiel erbij, waar de logistieke dienstverlening werd geconcentreerd. Andere activiteiten op deze locatie zijn het afvullen van vaten en spoorvervoer. Wetro beschikt in Tiel over een eigen spooraansluiting.
Het besluit om verder te gaan in Europoort, viel in oktober 2001. Aanvankelijk had de directie van Wetro een locatie in Moerdijk op het oog maar toen de kans om zich in Europoort te vestigen, zich aandiende, was de keuze snel gemaakt. Van de Wetering: ,,Zowel in Tiel als in Woudenberg kregen we te kampen met ruimtegebrek. De loods voor de opslag van gevaarlijke stoffen in Tiel werd te klein en de uitbreidingsmogelijkheden waren in onze ogen onvoldoende.’’
De verhuizing naar Europoort, waar voorlopig nog volop uitbreidingsmogelijkheden zijn, levert nog een enorm voordeel voor Wetro op. ,,Momenteel komen de producten waarmee we werken, uit de Botlek en daar gaan ze later ook weer naartoe’’, legt Van de Wetering uit. ,,Doordat we in Europoort gaan zitten, besparen we jaarlijks vijfhonderdduizend transportkilometers.’’
De nieuwbouw bestaat onder meer uit een hal van vijfduizend vierkante meter voor de opslag van verpakte chemische producten. Volgens Van de Wetering verloopt dit proces ‘volgens de modernste en meest vergaande milieutechnische eisen’. ,,Na de vuurwerkramp in Enschede en een incident in een loods met gevaarlijke stoffen in Drachten zijn de regels aangescherpt. Vooral de handhaving van die regels is toegenomen en dat is een goede zaak, daar sta ik achter. In Tiel zaten we redelijk dicht bij woningbouw en dan kom je al snel in conflict met je omgeving, al heeft er bij ons in vijftig jaar tijd nooit een incident plaatsgevonden. Maar wat de toekomst betreft, sluit ik niks uit.’’
De Wetro-directeur zegt de veiligheidsregels zo goed mogelijk in acht te nemen. ,,Maar kijk eens naar Vopak, waar zich in een jaar tijd een paar incidenten hebben voorgedaan. Dan moet ik denken aan de wet van Murphy: als iets fout kan gaan, dan gaat het meteen ook goed fout. Daarom is het ontzettend belangrijk om je kwaliteitszorgsysteem echt up-to-date te houden.’’
In dit verband is Van de Wetering blij met de rol die de milieudienst Rijnmond DCMR speelt. ,,Daar zit veel knowhow en ergens vergemakkelijkt dat de regelgeving. We praten op hetzelfde niveau en hoeven niet uren over één bepaald punt te zeuren. Een goed voorbeeld van prima overleg met de milieudienst is de ventilatie van onze nieuwe loods. Volgens de regels moet die vier keer per uur worden geventileerd. Dat kost een ontzaglijk bedrag aan energie, je moet daarbij denken aan tienduizenden euro’s op jaarbasis.’’ Het ingenieursbureau dat de bouw voorbereidde, heeft dit punt nog eens onderzocht. ,,Uiteindelijk kwam er een prima oplossing. Die houdt in dat we in principe maar één keer per uur ventileren, maar als het gas- en rookdetectiesysteem ontdekt dat er iets niet goed is, wordt er automatisch overgeschakeld naar vier keer per uur. Daar stond tegenover dat we flink moesten investeren in blus- en detectievoorzieningen. Die waren verantwoordelijk voor de helft van de totale kosten van deze nieuwe loods.’’ Van de Wetering heeft niet zoveel moeite met dit soort regels. ,,Je weet dat iedereen in de branche daarmee te maken heeft en daarom vind ik het niet erg dat wij ze ook in acht moeten nemen.’’
Behalve een loods staat er op de nieuwe locatie van Wetro een werkplaats voor de reparatie van vrachtwagens, een parkeerterrein, de zogenoemde ‘liquid-fertilizer-fabriek’ die het bedrijf van Kemira overnam en een installatie voor de opslag van vloeistoffen in tanks. Op dit moment worden twee afvulhallen gebouwd met elk twee productielijnen en een capaciteit van meer dan 150.000 ton per jaar in cans, vaten en intermediate bulk containers (ibc’s). Verder is Van de Wetering uitermate tevreden over de spoorinfrastructuur. ,,We hebben hier twee kilometer spoor tot onze beschikking. In Tiel was dat maar honderd meter. We hebben een eigen locomotief en tot slot beschikken we over een kade van driehonderd meter lang, waar we schepen tot veertigduizend ton kunnen ontvangen. Dat konden we op de oude locaties niet.’’
Onder begeleiding van tankoperators die ervaring hebben met het behandelen van vloeistoffen en gassen, biedt Wetro de mogelijkheid van board-to-board-overslag. Wetro zet deze samen met het Vlaardingse bedrijf Saybolt op. Deze ‘all-in jetty-service’ start naar verwachting nog dit kwartaal.
De reacties van de medewerkers van Wetro op het nieuws van de verhuizing waren volgens Van de Wetering heel verschillend. ,,Een aantal mensen werd onzeker. ‘Wat gaan ze daar doen?’, vroegen ze zich af. Anderen waren positiever, omdat ze veel betere werkomstandigheden verwachten. Met name in Woudenberg zaten we te krap. Ook kwam het voor dat we klanten moesten teleurstellen, omdat iets niet kon. De nieuwe mogelijkheden van de locatie in Europoort maken hen enthousiast.’’
Voor de 75 chauffeurs die Wetro in dienst heeft, is de verhuizing niet zo’n probleem, beweert Van de Wetering. ,,We zorgen ervoor dat ze hun auto ‘s avonds ergens in Woudenberg kunnen parkeren. De overige 65 mensen hadden een groter probleem, gezien de reisafstand. Voor hen hebben we twee busjes en een aantal lease-auto’s aangeschaft en dat kost ze geen cent. Reistijd krijgen ze ook uitbetaald. Uiteindelijk heeft de overgrote meerderheid van de medewerkers besloten om mee te gaan.’’

Directeur Jan van de Wetering op de nieuwe locatie van Wetro: ,,Je weet dat iedereen in onze branche te maken heeft met strenge veiligheidsregels en daarom vind ik het niet erg dat wij ze ook in acht moeten nemen.’’