Rotterdam . Terwijl terminaloperator PSA op thuisbasis Singapore zorgelijke tijden doormaakt, breidt het zijn activiteiten daarbuiten gestaag uit. Met de nu definitieve overname van Hesse Noord Natie (HNN) zet PSA zijn belangrijkste stap in Europa.
Na vorig jaar Hutchison bij ECT grijpt nu PSA de macht bij Hesse Noord Natie. De belangrijkste stuwadoors in de grootste en op twee na grootste haven van Europa zijn nu in Aziatische handen.
De eerder dit jaar afgeronde fusie van Noord Natie en Hessenatie leverde een onbetwiste marktleider in Antwerpen op. HNN heeft een marktaandeel van 83 procent in de containeroverslag en van 72 procent in het conventionele stukgoed. Per jaar behandelt het fusiebedrijf 25 miljoen ton stukgoed.

Volledig belang
PSA neemt een belang van 80 procent in HNN. De (familiale) aandeelhouders van Noord Natie hebben hun volledige belang van de hand gedaan. CMB, het moederbedrijf van Hessenatie behoudt een pakket van 20 procent. Op termijn wil CMB van het resterende belang af. Wellicht wordt PSA dan volledig eigenaar van de Antwerpse stuwadoor. Ook spoorwegmaatschappij NMBS – momenteel participant in afzonderlijke terminals – zou belangstelling hebben voor het pakket, maar de vraag is of die het bedrag dat daarmee gemoeid is, kan ophoesten. PSA heeft ongeveer een half miljard euro neergeteld voor het meerderheidsbelang. Buiten dat zijn investeringen in containerterminals zodanig hoog dat niet meer wordt verwacht dat daar Belgische bedrijven instappen.
HNN exploiteert in de Benelux 22 terminals, waaronder zes containerterminals in Antwerpen en Zeebrugge. Het overslagbedrijf is ook de beoogde exploitant van de Westerschelde Container Terminal (WCT) in Vlissingen. Onlangs werd bekend dat het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en Zeeland Seaports daarvoor samen de tereinnen gaan uitgeven en ontwikkelen.
Door de overname van HNN verdubbelt PSA zijn buitenlandse containeroverslag. Die bedroeg vorig jaar 3,6 miljoen. HNN sloeg in 2001 3,8 miljoen teu over.
Door acquisities in het buitenland probeert PSA de afhankelijkheid van Singapore te verminderen. In de thuishaven bedroeg het verlies aan containers in 2001 8,9 procent.

Concurrentie
Singapore ondervindt steeds meer concurentie van de nabij gelegen nieuwe containerterminal Tanjung Pelepas in Maleisië. Vorig jaar verlegde Maersk Sealand een aantal diensten, nu heeft ook Evergreen gekozen voor de concurrent. Bij Evergreen gaat het om een pakket van 1,2 miljoen teu per jaar. Op een totale overslag van 15,5 miljoen teu is dat een aderlating voor Singapore.