Wijsmuller heeft 150 sleepboten in 21 landen en meer dan duizend werknemers. De groep boekte vorig jaar een omzet van ruim 260 miljoen gulden en een nettowinst van ruim 22 miljoen gulden. Svitzer heeft 72 schepen en 620 werknemers en is vooral actief in sleepvaart en berging in Denemarken en Zweden, maritiem bulkvervoer in Noord-Europa en seismisch onderzoek op de Noordzee.
Volgens president V. Muller van Wijsmuller is de verkoop een gevolg van de aankondiging dat het bedrijf naar de beurs wilde. ,,Zoiets trekt aandacht. Møller heeft in november laten weten ons te willen kopen en verder was ook PSA geïnteresseerd. We zijn tot de conclusie gekomen dat een overname door Møller de beste perspectieven bood voor alle betrokkenen”, aldus Muller. Hij wil de prijs niet bekend maken, maar Maersk zou een ‘gangbare ratio voor een goed lopend bedrijf’ betalen. Bij een verhouding van negen maal de jaarwinst (dit jaar zo’n dertig miljoen) zou dat neerkomen op een kleine 300 miljoen gulden.

Flamboyant
De Nederlandse groep draait de laatste jaren uitstekend en rapporteerde begin vorig maand voor de vijfde achtereenvolgende keer een recordwinst. Begin jaren negentig balanceerde de groep nog op de rand van de afgrond, waarop de familie-aandeelhouders grotendeels terugtraden en de flamboyante ondernemer Muller de leiding van het bedrijf in handen kreeg.
De groep is nog voor achttien procent in handen van de familie Wijsmuller. Muller heeft zelf 8,5 procent. De rest is in handen van Ferrari-importeur Frits Kroymans (58 pct), maritiem ondernemer Willem Cordia (twaalf procent) en enkele kleinere aandeelhouders.
Volgens Muller is de overname ‘fantastisch nieuws’ voor het bedrijf. ,,De combinatie van de financiële slagkracht van Møller en het ondernemersschap van Wijsmuller is dodelijk. We krijgen in één klap de financiële kracht, die we met een beursgang hadden willen bereiken”, jubelt Muller. Volgens hem kan de geplande expansie nu versneld worden bereikt.
Muller treedt af als bestuursvoorzitter, maar blijft voorlopig aan Wijsmuller verbonden als adviseur voor het strategisch beleid. Svitzer-directeur Keld Balle-Mortensen wordt voorzitter van de nieuwe combinatie terwijl het huidige Wijsmuller-bestuur blijft zitten. Verwacht wordt dat de overname voor 1 juli kan worden afgerond, waarna de bedrijven een volledige fusie aangaan.
De transactie is nog afhankelijk van een boekenonderzoek, technische inspectie van de vloot en goedkeuring door de relevante autoriteiten, waaronder de Europese Commissie. Binnen een maand moet duidelijk zijn waar het hoofdkantoor komt, maar Muller gaat er van uit dat dat IJmuiden wordt. Wijsmuller sloeg vorig jaar nog een grote slag met de overname van Cory Towage, veruit de grootste Britse havensleper, voor 265 miljoen gulden. Amper een maand geleden werd het eveneens Britse West Coast Towing in Swansea overgenomen. Ook in het Verre Oosten is het bedrijf enorm gegroeid, aldus Muller.

Muller: ‘Door slagkracht dodelijke combinatie’.