New York . Nu de staking van alle onafhankelijke vrachtrijders in de West-Canadese haven Vancouver voorbij is kan begonnen met het wegwerken van de containers op de kade.
De staking heeft bijna een maand geduurd en heeft ertoe geleid dat 8.000 containers op de kade staan. ,,We hebben waarschijnlijk twee weken nodig om die achterstand weg te werken’’, aldus woordvoerder L. Morris van de Havenautoriteit. Verschillende rederijen toonden zich tevreden over het einde van de staking.

Prikacties in VS
,,Wij keken serieus uit naar andere havens, tot dezelfde problemen in Seattle en Tacoma begonnen’’, zo verklaarde S. Toppings van de Norasia Line. In de Amerikaanse havens Seattle en Tacoma duurt de onenigheid voort. Daar is nog geen staking afgekondigd, maar de afhandeling van vracht wordt er wel vertraagd door prikacties.
De Amerikaanse vrachtrijders hebben de eis van hun Canadese collega’s overgenomen. Ook zij klagen over gebrek aan efficiency in de haven, waardoor zij worden geconfronteerd met te lange wachttijden. Daardoor gaan hun inkomsten achteruit. Hun eis tot betaling per uur wordt gesteund door de vakbond AFL-CIO. AFL-CIO-president J. Sweeney verwacht dat het dispuut over de betaling van de onafhankelijke vrachtrijders ’ook in de andere Amerikanse havens acuut wordt.’