Rotterdam . Transport Development Group (TDG) is deze week een volgende fase in de realisatie van een nieuwe strategie ingegaan. Na een lang jaar van uitverkoop, maakte het bedrijf maandag de overname van Van Straaten Logistiek in Hilversum bekend. Het is de eerste aankoop van het Britse transportconcern, die moet leiden tot een sterke Nederlandse positie in de logistieke dienstverlening.
TDG is sinds enige decennia nadrukkelijk aanwezig in Nederland. Al begin jaren zeventig verwierf het van oorsprong Londense havenbedrijf zich na het teruglopen van de bedrijvigheid aan de Theems, een positie op het Europese vasteland. Begin jaren negentig boekte het in Nederland een jaaromzet van 180 miljoen gulden.
Onder de naam ETOM bundelde men bedrijven als Konig en Jawico, Althuisius, Van Daalen, KLMV, Priems, Berbee, Kolk en Cargoboss. TDG verhief zijn visie dat deze familiebedrijven hun bedrijfsvoering relatief zelfstandig moeten voortzetten tot strategie. ,,Zo wilden we de duidelijke voordelen van een familiebedrijf behouden’’, aldus de huidige directeur van TDG in Nederland, R. van Veen.
Het transportwezen maakt volgens hem grote veranderingen door. ,,Onze bedrijven bleven ieder voor zich niet veel groter dan honderd mensen en 25 tot 30 miljoen gulden omzet. Maar onze opdrachtgevers groeiden wel door.’’ Een voorbeeld: ,,Vijf jaar geleden werkten we nog voor Friesche Vlag, Domo, Coberco; deze bedrijven zijn nu opgegaan in één groot multinationaal concern. En grote concerns werken anders’’, aldus Van Veen.

Steeds complexer
Rationalisaties worden op grote schaal door deze groeiende bedrijven doorgevoerd en leiden tot stroomlijning van de logistieke keten. ,,Al met al wordt logistiek steeds complexer’’, aldus Van Veen.
Dat heeft bij TDG geleid tot herziening van de strategie. Het bedrijf besloot zich toe te leggen op logistieke dienstverlening aan bedrijven in bepaalde sectoren. Deze deelmarkten werden volgens Van Veen vastgesteld op basis van de eigen aanwezigheid, het groeiperspectief en de bereidheid tot uitbesteding van opslag en distributiediensten. Zo kwam TDG tot een select aantal markten als de zuivel- en voedingsmiddelenindustrie, de bouwindustrie, de automobielindustrie, de detailhandel en de sector wit- en bruingoed.
Veel bestaande activiteiten van TDG pasten niet in dit rijtje. ,,Een aantal van onze bedrijven waren niet gelukkig in deze nieuwe strategie’’, aldus Van Veen. Ze beperkte hun mogelijkheden om te groeien. TDG besloot deze bedrijven de vrije hand te geven, hetgeen vorig jaar leidde tot een uittocht van ondernemingen.

Rotterdam
Op 1 januari van dit jaar bundelde TDG de resterende activiteiten (tachtig miljoen gulden omzet, 400 mensen) in de nieuwe vennootschap TDG Logistics bv. Het bedrijf betrok een kantoor in Rotterdam-centrum, waar vandaan met achttien werknemers de bedrijven worden bestuurd en administratief ondersteund. De afgelopen maanden is volgens Van Veen veel werk gemaakt van het ontwikkelen van de interne organisatie, met name op het gebied van automatisering. Met de acquisitie van Van Straaten, formeel na goedkeuring door de Nederlandse Mededingingautoriteit op 1 september een feit, heeft het bedrijf nu de groei weer te pakken.