,,Wij krijgen steeds meer bloemen uit Afrika en planten uit Zuid-Amerika, die we gekoeld moeten bewaren tot ze naar de afnemers kunnen worden vervoerd’’, zegt manager Hans de Boer van Road Air Fresh. ,,Toen we destijds met verse snijbloemen begonnen, hadden we een klant met een vliegtuigpallet per week. Nu krijgen we gedurende het winterseizoen zo’n 300 miljoen rozen binnen en dan praat je al gauw over 300 vliegtuigpallets per week’’.

Herverdelen over pallets
Behalve deze rozen krijgt Road Air Fresh nog eens 100 ton planten per week vanuit Zuid Amerika door de lucht aangeleverd. Tevens worden via de haven van Rotterdam en Antwerpen 25 zeecontainers per week met planten aangevoerd uit Latijns-Amerika.
,,Wij klaren die goederen in en zorgen voor de distributie met behulp van onze koel-vrachtwagens’’, legt De Boer uit.
Tot voor kort moest hij voor de tijdelijke opslag van de goederen gebruik maken van koelfaciliteiten bij derden of de pallets in de vrachtwagens houden. Dat wilde nog wel eens problemen geven doordat sommige klanten niet gelijk alle goederen afgeleverd willen hebben. ,,Je krijgt dan de situatie dat je delen van een partij ergens moet zien te stallen om ze daarna weer op te halen en in je eigen loods te herverdelen over pallets met verschillende bestemmingen’’, legt de manager uit.
Dat geeft veel extra werk. Die organisatorische problemen zijn nu binnenkort opgelost, nu er een eigen loods met koelcel is. ,,De Fresh-loods wordt 1.000 vierkante meter groot met een inpandige koelcel van 450 vierkante meter’’, aldus De Boer.

Prijzenslag
De Road Air Fresh-manager wijst er op dat de import van perishables nog altijd toeneemt. ,,Er komen steeds meer bloemen vanuit landen als Kenia en Zimbabwe naar Nederland toe.’’ De groei in de planten-import is er een beetje uit en daardoor gestabiliseerd, maar de vraag naar bloemen blijft toenemen, onderstreept hij.
,,Het punt is dat er op Schiphol betrekkelijk weinig gekoelde opslagcapaciteit aanwezig is’’, zegt De Boer. Dat betekent ook dat de prijzen voor het gebruik van koelruimte nogal hoog liggen. ,,Het is bekend dat je voor het opslaan gedurende een deel van een dag al een heel dagtarief moet betalen’’, aldus Fresh-manager. ,,Wij berekenen per effectief opslaguur onze tarieven, waardoor een importeur niet meer kwijt zal zijn dan nodig is’’, bevestigt hij. Hij denkt de kosten in de hand te kunnen houden door effici‘nt te werken.
Of het daardoor tot een prijzenslag zal komen met andere aanbieders op Schiphol van koelruimte, weet De Boer niet. Hij verwacht wel dat er door zijn actie enige beroering zal komen in de sector. Road Air Fresh is er volgens hem klaar voor. Zodra de loods in september in gebruik wordt genomen, is er al ruimte voor 50 vliegtuigpallets in de koelcel. De Boer zegt dit aantal te kunnen verdubbelen door met stellingen een extra verdieping te bouwen in de 5 meter hoge cel.

Hans de Boer, manager Road Air Fresh, verwacht wel dat er door de nieuwe investeringen in extra opslag en koelruimte er enige beroering in de sector zal komen.