Hongkong . Yano zoekt de oorzaak voor een belangrijk deel in het feit dat de Federal Maritime Commission (FMC) zo lang heeft gewacht met het naar buiten brengen van alle details van de nieuwe wetgeving. ,,Verladers en carriers hebben zich daarom niet afdoende kunnen voorbereiden om creatieve nieuwe condities in contracten te verwerken.’’
Daar komt bij dat eastbound, van Azië naar de VS, verladers in de afgelopen maanden minder hun aandacht op goede prijzen hadden gericht maar meer op gegarandeerde ruimte op schepen. ,,Andere contractvoorwaarden bleken vaak ondergeschikt’’, betoogde Yano. ,,Daarom hebben verladers zonder moeite tariefsverhogingen van 1.000 dollar en peak season surcharges van 300 dollar voor lief genomen.’’
Overigens vindt Yano niet dat daardoor rederijen veel beter af zijn door de OSRA. ,,We zien deze prijsverhogingen slechts als een rate-restoration. Het heeft alleen die bedrijven teleurgesteld, die een zware druk op deze prijzen hadden verwacht.’’

Tarieven
Ook westbound, van de VS naar Azië, zijn de tarieven niet dramatisch gekelderd. ,,In tegenstelling tot het eastbound-verkeer, is de situatie nog belabberd voor carriers. Maar de tarieven zijn zo laag dat een verdere neergang uitgesloten is.’’ Volgens Yano verdienen rederijen nu meer aan het herpositioneren van lege containers dan aan het vervoer van ruwe grondstoffen op deze trade. Volgens Yano zijn verladers en carriers al voor de komst van de OSRA overgestapt op een ’gezondere marktwerking’.

,,Doordat de tarieven westbound dramatisch daalden, verloor de conference TWRA al zijn macht om de markt te bewerken. Grote lijnvaartrederijen zoals P&O, Hapag Lloyd en APL stapten er daarom uit, waardoor rederijen op de trade min of meer werden teruggeworpen op individuele afspraken met klanten.’’
Dankzij de OSRA is het nu definitief afgelopen met de conferences op de Transpacific, is de overtuiging van Yano. ,,De oude Shipping Act uit ’84 heeft weliswaar de kracht van de conferences afgezwakt, maar de gestelde prijzen bleven een belangrijke rol spelen. Ook niet conference-leden gebruikten de tarieven als benchmark.’’
Yano benadrukt dat er in de maanden mei en juni van dit jaar zo’n 15.000 contracten bij de FMC zijn binnengekomen die vrijwel alle individuele – vertrouwelijke – afspraken tussen een verlader en een rederij betroffen. Vorig jaar ging het in dezelfde periode om 3.500 – openbare – contracten. ,,De markt wordt minder transparant. Vertrouwelijkheid is nu de norm. De conferences zijn vervangen door een-op-een-afspraken.’’

Westbound, van de VS naar Azië, zijn de tarieven niet dramatisch gekelderd.