Schiphol . Schiphol heeft het afgelopen jaar een groot aantal luchtvaartmaatschappijen naar elders zien vertrekken. Een van de weinige opstekers was de komst van Continental Airlines in juli van dit jaar met dagelijkse vluchten op Newark bij new York.
Dit ondanks de overcapaciteit op de Noord-Atlantische routes en het zomerse laagseizoen. Schiphol volgt kort op Brussel, waarop Continental Airlines eerder dit jaar een dagelijkse dienstregeling opende.
Vanuit het vrachtoogpunt lijkt de start van de twee routes geen slimme zet. Normaliter wordt in de Benelux een bestemming aangevlogen en getruckt op de andere. De expansie van de Amerikanen wordt door de meeste vrachtmanagers dan ook met enige verbazing aanschouwd. De verklaring is volgens Ton Oostendorp vracht gsa van Continental echter vrij simpel. ,,Schiphol is een van de belangrijkste doorvoerluchthavens van Europa. Zowel voor passagiers als luchtvracht. Dat is dan ook de hoofdreden dat Continental een dienstregeling op Schiphol heeft geopend. Brussel is meer een point-to-point -bestemming. Schiphol is voor Continental aantrekkelijk omdat er veel passagiers- en vrachtstromen samen komen.’’

Aanbod is goed
Ton Oostendorp moppert niet dat hij in het zomerse laagseizoen al direct dagelijkse 15 ton extra vrachtcapaciteit moet vullen. samen met Brussel, waar Air Agencies ook de vrachtverkoop van Continental verricht, is dat totaal zelfs 30 ton. Oostendorp: ,,Het aanbod van vracht is goed. Wij vliegen nu met DC10’s, maar de bedoeling is dat wij binnenkort B777 krijgen op Amsterdam. Dat betekent een verdubbeling van de bestaande capaciteit. Ook daar zie ik geen problemen gezien het aanbod.’’
Zelfs de Europese truckdiensten naar Londen en andere Europese luchthavens, waar Air Agencies voorheen op was aangewezen, blijven een belangrijke component in de dienstverlening van Continental. ,,Zo gaan er iedere dag nog steeds zo’n vier vliegtuigpallets naar Londen en een paar maal per week naar Brussel en Frankfurt.’’
De frequentie is dusdanig groot dat Air Agencies haar huisvervoerder Daily Air Cargo Transport heeft gevraagd een oplegger in de huisstijl van Air Agencies uit te voeren. ,,Die wagen komt binnenkort op de weg’’, zegt Oostendorp. ,,Wij blijven trucken, want we hebben meer vrachtaanbod voor Continental dan we kwijt kunnen op het vliegtuig.’’

Vanaf 1991 is Air Agencies de vertegenwoordiger van Continental op de Nederlandse markt. Daarbij was Oostendorp tot dit jaar aangewezen op truckdiensten naar Londen en andere Europese luchthavens. Hij heeft inmiddels de ladingstromen zien veranderen. ,,We begonnen echt uitsluitend met perishables, omdat Nederland nu eenmaal zelf vooral een perishables-exporterend land is’’, zegt hij. Maar nu hij de dagelijkse vlucht kan vullen, merkt hij ook een toenemend aanbod aan machine-onderdelen en high tech-apparatuur.

Manager Ton Oostendorp van Air Agencies en gsa voor Continental Airlines, heeft geen problemen om de vrachtcapaciteit tussen Newark en Schiphol te vullen.