De alliantie wil grote internationale verladers bedienen die niet meer zaken willen doen met meerdere lokale of regionale transporteurs, maar met een pan-Europese logistiek dienstverlener. E1 de letter ‘E’ staat voor Europa richt zich in het bijzonder op de producenten van auto’s, lichaamsverzorgingsproducten, speelgoed, consumentenelektronica en sportartikelen.

De vier bedrijven hebben de afgelopen twee jaar al in toenemende mate gezamenlijke activiteiten en klanten gehad. Nedlloyd, DanTransport en Dubois werkten al samen op het gebied van internationale groupage. Saima Avandero onderhield relaties met de Denen en Fransen. In mei namen Nedlloyd, DanTransport en Saima Avandero een belang van 41 procent in Dubois. Welke gevolgen de nieuwe alliantie heeft voor de Nederlandse vestiging van Saima Avendero, is nog onbekend.

De gezamenlijke klanten die de E1-partners al enige tijd hebben, zijn allemaal door Nedlloyd geworven. Het zijn onder meer Cryovac, Scania, Asea Brown Boveri, Rohm and Haas, Siemens, P. P. G, Xerox, Oki en Crompton Uniroyal.

Bij het bedienen van deze klanten gebruikte Nedlloyd de drie andere transportbedrijven tot nu toe als onderaannemer, maar nu is het trio dus gepromoveerd tot partner. Het voordeel daarvan is volgens P. Bijvoets, lid van de raad van bestuur van Nedlloyd, dat de bedrijven in hun thuismarkten nu verladers zullen gaan werven voor de alliantie. Bovendien vond Nedlloyd het in de oude situatie niet prettig dat bijvoorbeeld Dubois omzet genereerde dankzij inspanningen van Nedlloyd. Voortaan worden inspanningen en investeringen zo eerlijk mogelijk verdeeld. Bijvoets ziet het samenwerkingsverband als een evolutieproces. ,,We hebben nu de volwassenheid bereikt, maar moeten nog wel verder groeien.”

De logistieke samenwerking heeft Nedlloyd vorig jaar al honderd miljoen gulden extra omzetgroei opgeleverd. Het bedrijf wil daar binnen drie of vier jaar een bedrag van vierhonderd miljoen gulden van maken.