Nederlandse vervoerders die geconditioneerd vervoeren, rijden via de ferry naar Rusland, Wit-Rusland en de Baltische Staten. Een veel voorkomende route loopt via de ferry in het Noordduitse Lubeck, waarbij na 36 uur Helsinki wordt bereikt. Dan beloopt de afstand 300 kilometer, over goed te berijden snelweg tot aan St. Petersburg. De laatste etappe, naar Moskou, telt ruim duizend kilometer

,,De wegen tussen Helsinki en St. Petersburg zijn goed te berijden, en de grens is er veel rustiger dan de grenzen tussen Duitsland en Wit- Rusland”, benadrukt Hemerik. Hij bevestigt dat geconditioneerde goederen hierdoor vers op de plaats van bestemming kunnen arriveren. De vestiging van een aantal grote rederijen in de Letlandse hoofdstad Riga en de mogelijkheid om via de Noordoostduitse haven plaats Kiel naar Riga te varen, waren deels aanleiding voor HZ transport (HZ staat voor Hans Zuiderwijk) om in deze stad een kantoor te openen

Inmiddels staan vijf trucks van HZ, die ook op Nederland rijden, op Letlands kenteken. Ze worden bemand door Letlandse chauffeurs. Volgende maand komen er nog vijf bij. Nu zijn er dertien mensen werkzaam in de vestiging in Letland

,,Riga is korter varen”, onderstreept Hemerik. ,,En vandaaruit is de afstand naar Moskou net als vanuit St. Petersburg, ook ongeveer duizend kilometer. De hele fase van Helsinki naar St. Petersburg wordt dus overgeslagen”, vult Zuiderwijk aan

Het enige nadeel van het rijden naar Rusland en de Baltische Staten is het gebrek aan retourlading. Hemerik en Zuiderwijk hebben daarvoor twee oplossingen. Terugrijden naar Helsinki en daar de boot op naar Zweden. Of terugrijden naar Polen en daar een retourlading ophalen

Met name in Polen nemen de mogelijkheden voor retourlading toe. ,,In eerste instantie had Polen al een traditie van diepgevroren groente en fruit, en nu gaat er ook steeds meer versgoed van Polen naar het westen van Europa”, aldus Hemerik

Vijf jaar geleden opende HZ transport een eigen vestiging in Polen, in Czestochowa, nabij de zuidelijke stad Katowice. Hemerik en Zuiderwijk wisten veel vertrouwen te winnen bij de Polen, met als gevolg dat ze een compleet landelijk distributienetwerk konden opzetten voor het verder uitleveren van hun Nederlandse exportprodukten. Inmiddels werken 52 mensen, inclusief chauffeurs, bij de vestiging van HZ in het Poolse Czestochowa

,,Tal van westerse bedrijven hebben zich in Polen gevestigd”, zegt Hemerik. ,,Polen is politiek een van de meest stabiele Oosteuropese landen. Het duurde niet lang voordat zich de grote concerns, bijvoorbeeld producenten van huishoudelijke elektronica zich daar hadden gevestigd. Geen wonder, want behalve politieke stabiliteit is Polen met veertig miljoen inwoners een markt van een aantrekkelijke omvang.” Directeur Hemerik geeft toe dat het Poolse wegvervoer vijf jaar geleden als concurrent nauwelijks serieus genomen kon worden. ,,Een feit dat zich snel aan het wijzigen is. Poolse wegvervoerders beschikken over steeds beter materieel, en krijgen steeds meer werk. Een trend die voorlopig wel zal doorzetten, gezien de verschillen in lonen van Nederlandse en Poolse chauffeurs.” En hoewel ook HZ Transport Poland Poolse chauffeurs in dienst heeft, is concurrentie met lokale bedrijven daarvan niet de eerste oorzaak, aldus Zuiderwijk. ,,Het is heus niet zo dat we de lastenverzwaring van het Nederlandse wegvervoer van de laatste jaren uit de weg zijn gegaan door ons in Polen en nu in Letland te vestigen. Het is daar wel goedkoop, maar de lagere kostprijs gaat verloren aan de inefficiency waarmee we daar continu geconfronteerd worden. Dat is ook de reden dat we er met eigen kantoren zitten, gerund door eigen mensen uit Nederland.” In Letland willen Hemerik en Zuiderwijk dezelfde kant op, alhoewel het tweetal beseft dat de Baltische markt veel kleiner is. ,,In de drie staatjes bij elkaar wonen iets van zes miljoen mensen, maar dat schiet natuurlijk niet echt op. Indertijd waren we gespecialiseerd op het rijden naar Denemarken, en dan vooral naar Jutland. Daar is het bevolkingsaantal ook al jarenlang stabiel. Er zijn dus onvoldoende groeimogelijkheden. Maar waar het ons in eerste instantie om begonnen is, dat is een optimale verbinding met Moskou.” Dat deze verbindingen voornamelijk via wegvervoer tot stand komen, is voor de directie van HZ min of meer vanzelfsprekend. Dat de regeringen van Duitsland, Polen, Wit-Rusland en Rusland tot overeenstemming zijn gekomen voor een snelle verbinding tussen Berlijn en Moskou, zowel voor de weg als voor het spoor, stemt ook Hemerik positief, maar van de spoorverbinding verwacht hij weinig gebruik te maken

,,We hebben diverse proeven gedaan, en het duurde in alle gevallen te lang. De extra handling, voor- en natransport kosten voor het geconditioneerde vervoer te veel tijd. Intermodaal vervoer is nog niet ontwikkeld. Hooguit is het te doen treinen naar Berlijn of Dresden te laten rijden, maar daarna zijn wij het spoor snel bijster.” Om zo scherp mogelijk te plannen, heeft directeur Zuiderwijk erop toegezien dat alle trucks, inmiddels vijftig trekkende eenheden, zijn voorzien van Euteltracs satellietcommunicatie. Bovendien zijn alle trucks met een black box uitgerust. Inmiddels zijn de eerste vijf trucks voorzien van temperatuurregistratie via de satelliet. Moderne techniek, waarmee HZ zich wil onderscheiden van de concurrentie

Foto: De directie van HZ Transport: J. Hemerik (links) en H. Zuiderwijk. (Foto’s: Ben Salome)

Foto: De vestigingen in Nederland, Polen en Letland van HZ transport hebben hun eigen auto’s.

door TIM DE JONG

De directie van HZ Transport: J. Hemerik (links) en H. Zuiderwijk. (Foto’s: Ben Salome)

De vestigingen in Nederland, Polen en Letland van HZ transport hebben hun eigen auto’s.