Bij het directoraat Materieel en Postvoorziening werken nu 145 chauffeurs. Ruim de helft van dit personeelsbestand moet via natuurlijk verloop afvloeien. Zo’n 70 chauffeurs zouden volgens de Rabo-top moeten worden ondergebracht bij externe koeriers. De chauffeurs zijn daar tegen, omdat hun CAO veel beter is dan die in de particuliere transportsector.
De chauffeurs van het Rabo-computercentrum in Zeist bezorgen informatie bij de plaatselijke vestigingen van de Rabobank. De directie van de Rabobank wil deze transportactiviteiten uitbesteden, omdat uit een intern rapport blijkt dat de bank ruim 44 procent in de personeelskosten kan besparen.
Volgens CNV-bestuurder A. den Leeuw den Bouter is de Rabo-top teruggekomen op eerdere toezeggingen dat er bij de onlangs aangekondigde reorganisatie geen gedwongen ontslagen zouden vallen bij de afdeling transport. De bank ontkent ooit zo’n garantie te hebben gegeven.
De actie van de chauffeurs was voor de top van de Rabobank gistermiddag aanleiding om alsnog met de vakbonden om de tafel te gaan zitten. Volgens Den Leeuw den Bouter was er bij de gesprekken geen sprake van onderhandelingen, maar hebben de bonden slechts hun standpunten toegelicht. “Voorlopig wordt er dan ook doorgestaakt.”