Lage trekkers zijn in. De door ferryvervoerder CargoCare in Venlo geinitieerde trend vindt in de wegvervoerbranche steeds meer navolging. Nadat kortgeleden MAN met een chassis kwam dat geschikt is voor deze vorm van transport, introduceert DAF nu vier versies van de zogenaamde Low Deck-trekkers.
Die vier gaan uit van twee bandmaten: de vrij gangbare bandmaat 255/70 R 22,5-inch en de erg lage 315/70 R 19,5-inch. Die laatste bandmaat is zo laag dat er geen ruimte meer is om zware treingewichten goed te kunnen beremmen. DAF levert daarom naar keuze een kleine Voith of Telma retarder.
Standaard hebben de Low Deck-chassis ECAS-luchtvering op de achteras. Die achteras is van het planetaire type, wat goed beschouwd in strijd is met de door DAF zo gehuldigde ATi-principes. Maar je moet wat over hebben voor de extra centimeters ruimte.
Wettelijk liggen de gvw’s van de 93- en 95 centimeter-versies op respectievelijk 40 en 44 ton. Met retarder zijn de laagtste Low Deck- versies niet meer dan 41 kilo zwaarder dan uitvoeringen met de 22,5 inch-wielen. Deze zijn leverbaar met schotelhoogtes van 96 en 99 centimeter. De 96 centimeter-versie staat op de achteras op 255/70 R 22,5-banden, het iets hogere 99 centimeter-broertje op 275/70 R 22,5- banden. Ook hier zijn combinatiegewichten van respectievelijk 40 en 44 ton toegestaan.
De aanpassingen zijn zodanig dat alle Low Deck-chassis met alle motorvermogensvarianten uit de 95-serie geleverd kunnen worden. DAF heeft nog een aantal wijzigingen door moeten voeren, die volgens deze fabrikant de rij-eigenschappen hebben verbeterd. Hierop komt Nieuwsblad Transport later terug.

Door Tim de Jong