De Nederlandse markt, zo blijkt uit een intern onderzoek, is te klein om met een intercontinentaal vliegtuig rechtstreekse vluchten naar Argentinie uit te voeren, aldus de Argentijnse directie. De vliegtuigen maken daarom nu al tussenlandingen in Parijs en Madrid, maar die stops maken de dienst te onaantrekkelijk. Aerolinas wil zich nu meer richten op de Duitse markt. Het Nederlandse kantoor blijft wel bestaan.
Het schrappen van Schiphol betekent dat grofweg zo’n twintig ton per week extra over de weg moet worden vervoerd naar en vanuit Parijs en Frankfurt. Aerolinas Argentinas doet beide gateways drie keer per week aan. Bovendien beschikt de Argentijnse carrier via een joint venture met Air France over een B747-freighter. “Elke week gaat er met dit toestel zo’n 35 tot 40 ton mee, afkomstig van al onze Europese stations” , aldus vrachtmanager G. Marsman van Aerolinas.

Asperges

De maatschappij vliegt uit Zuid-Amerika met name lederwaren, asperges en vlees naar Schiphol. Vanuit Amsterdam gaat er elke week zo’n twaalf ton via de lucht naar Buenos Aires, zegt Marsman. Het schrappen van Schiphol betekent dan ook dat Aerolinas haar truckservice zal ‘intensiveren’. “Momenteel hebben we twee diensten per week naar zowel Parijs en Frankfurt. Die service wordt verzorgd door Aero Groundservices. We hebben echter de verzekering gekregen dat we gebruik kunnen maken van een dagelijkse dienst” , zegt de vrachtmanager.
Marsman gelooft niet dat de maatschappij gebruik zal maken van Iberia. De Spaanse maatschappij heeft een belang in Aerolinas en startte vorige maand met een eigen truckdienst tussen Schiphol en Madrid, vooral gericht op Zuidamerikaanse perishables. “De transporttijd van 48 uur is toch niet aantrekkelijk als je bedenkt dat we in vijf uur op Charles de Gaulle kunnen

n.” Wel zijn er plannen, aldus Marsman, om gebruik te maken van de fullfreighterdienst(DC8), die Iberia vanuit Frankfurt wil beginnen. deze vrachtdienst zal met een tussenstop in Madrid doorvliegen naar Buenos Aires.