Aldus dr. W.A. van der Toorn, verkeersdeskundige op de Nederlandse ambassade in Bonn, tijdens een werkbezoek van Tweede-Kamerleden en leden van de Gelderse Provinciale Staten aan Nijmegen, Emmerich en Duisburg. De Duitse regering heeft zich hiermee gecommitteerd, aldus Van der Toorn, waardoor de haalbaarheid van de Betuwelijn aanmerkelijk groter is geworden. “Het is voor het eerst dat de Duitse overheid zich zo vastlegt op een Nederlands rail-project.”
De Betuwelijn is voor het Rhein-Ruhrgebiet van even essentieel belang als voor Nederland. Aldus dr. Hans-Peter Martin, plaatsvervangend directeur van de Niederrheinische Industrie und Handelskammer Duisburg, Wesel und Kleve. “In onze strategische opstelling en de planning voor het jaar 2010 gaan wij ervan uit dat de Rijnas, het gebied van Rhein/Ruhr en de Benelux, economisch zal samensmelten tot een van de sterkste geintegreerde Europese regio’s, waar de marktpartijen op elkaar zijn aangewezen. Rhein/Ruhr kan niet zonder Rotterdam en Antwerpen, omgekeerd kunnen de Noordzeehavens niet zonder het achterland. In dat opzicht is voor ons in het Rurhrgebiet het economisch verenigde Europa al begonnen.”
Martin: “Ik denk dat de hoge-snelheidstrein met Duitsland voor Nederland veel belangrijker is dan de TGV-verbinding met Frankrijk, waar nu in Nederland zoveel drukte over is. Het beroerde is dat de Fransen zoveel eerder waren met hun TGV dan Duitsland met de Duitse hoge- snelheidstrein. Daarom trekken de Fransen zoveel belangstelling weg van de Duitse tegenvoeter. Mijns inziens ten onrechte. Hoe je het ook wendt of keert: de Rijnas is voor Rhein/Ruhr en Nederland de as waar alles overheen gaat.”
In ruil voor medewerking aan de Betuwelijn, zo verklaart Martin, zouden de Duitsers graag zien dat onder meer een directe aansluiting vanuit Duitsland op de A 18 tot stand wordt gebracht. “Verder is een nieuwe brug over de Waal bij Nijmegen voor ons heel belangrijk. Nu moeten we teveel zigzag rijden. Als van Duitse kant fors in de infrastructuur wordt geinvesteerd zouden wij graag zien dat van Nederlandse kant rekening met onze verlangens kan worden gehouden. Het knelpunt in de verbinding van Venlo met het Duitse achterland is niet op te lossen. De verbinding Venlo-Koln blijft voor de eerstkomende tien jaar wel belangrijk, maar wat daarvan daarna overblijft weet ik niet.”