Leyer gelooft dat Plane Trucking een ‘enorme aanvulling’ zal zijn op het bestaande Europese netwerk van Rutges. “Vooral de activiteiten van Plane in Groot-Brittanie en Ierland waren voor ons belangrijk. Op deze markten was er toch sprake van een weinig uitgebalanceerde situatie voor ons. Met een koppeling van onze diensten op het continent en die van Plane verwachten wij dan ook een evenwichtige gespecialiseerde luchtvrachtketen.”
Met de samenwerking wil Rutges tevens zijn positie voor de toekomstige Europese binnenmarkt veiligstellen en uitbouwen. Leyer zegt dat de overname van Plane daarin slechts een eerste stap is. Hij sluit dan ook soortgelijke transacties niet uit. Ook andere samenwerkingsvormen worden overwogen. Het accent zal echter in de toekomst meer liggen op het creeren van hubs in met name Oost-en Zuid-Europa met een strategische ligging. “Het gaat daarbij om geintegreerde logistieke netwerken inclusief handling” , aldus Leyer. Daarmee komt er op het gebied van de gronddistributie voor luchtvracht een ‘onverslaanbare dienst’ voor de Europese luchtvaartmaatschappijen en expediteurs, aldus Furness Pakhoed. Leyer onderstreept echter dat Rutges geen monopolie-positie nastreeft in Europa. “Ook de gevolgen voor de afhandelingsbedrijven zullen gering zijn” , zegt de Rutges-directeur.
Plane Trucking heeft tachtig personeelsleden en telt zestig combinaties. Daarmee is Plane een van de grootste luchtvrachttruckers in Groot- Brittanie. Het transportbedrijf beschikt vooral in het Verenigd Koninkrijk en Ierland over een fijnmazig netwerk. Op het continent heeft de Britse transporteur slechts diensten op Frankfurt, Parijs en Luxemburg. Plane Trucking rijdt onder meer voor Virgin en British Airways.

Binnenmarkt

Volgens directeur N. Leyer heeft Plane Trucking een ‘uitstekende naam’ en is er van Nederlandse kant geen reden om de naam of het management van het bedrijf te veranderen. “Waarom een winnend team veranderen?” , aldus Leyer.
Beide bedrijven zullen zelfstandig blijven opereren, maar gebruik maken van elkaars materieel. Dat bestaat uit tweehonderd luchtvrachtcombinaties, koelwagens, moderne rollerbedden, luchtgeveerde opleggers, en voertuigen voor gespecialiseerd transport, onder meer voor het vervoer van vliegtuigmotoren. Vierhonderd medewerkers zullen in de toekomst de afhandeling op de belangrijkste Europese luchthavens verzorgen.
Directeur G. Swindell van Plane Trucking zegt dat de gebundelde krachten van de twee bedrijven ‘interessante mogelijkheden’ bieden. “Met name met de komst van een Europese binnenmarkt” . Volgens Swindell hebben de klanten al positief gereageerd op de koop. “Zij krijgen nu een partner in Europa op het gebied van het transport van luchtvracht met de beste mensen, hublokaties en een ongekende keuze aan diensten.” Rutges verwacht dat beide bedrijven hun geintegreerde dienst over een half jaar operationeel hebben.