Enkele weken geleden werd uit veiligheidsoverwegingen de tussenstop Zagreb (op de weg naar Belgrado) verwisseld voor Ljubljana. De veranderingen in vluchtschema’s van vorige weken hebben niet geleid tot een achterstand in de verwerking van vracht, zegt de KLM’er.
Hij weet niet of de vrachtafdeling door de nieuwe situatie een backlog verwacht. Dat hangt volgens hem meer af van de beschikbaarheid van luchtvrachttruckers dan van vliegtuiglaadcapaciteit. Voor de burgeroorlog had de maatschappij een wekelijke truckdienst op Joegoslavie. “Overigens mag je aannemen dat er niet zoveel lading wordt aangeboden.”

JAT

Jugoslovenski Aerotransport (JAT) blijft vliegen op alle Joegoslavische bestemmingen, behalve op de Kroatische steden Zagreb en Split en de Sloveense hoofdstad Ljubljana. Deze bestemmingen worden ook niet vanaf andere luchthavens met truckdiensten bediend, meldt een Nederlandse JAT- medewerker. Ook deze maatschappij evalueert elke week het schema.
Nog steeds is geen enkele Joegoslavische luchthaven gesloten maar in verband met de hogere verzekeringspremies ontwijkt JAT risicogebieden. “Naar Belgrado blijven we gaan” , merkt de woordvoerder op: “We zijn immers een Kroatisch bedrijf.”

JAT: Ljubljana
onzekere factor
AMSTERDAM – De dienst Amsterdam-Ljubljana van Jugoslovenski Aerotransport (JAT) is telkens aan verandering onderhevig. Enkele weken geleden besloot de maatschappij niet meer op deze Sloveense hoofdstad te vliegen. Daarna weer wel. Vorige week vrijdag werd de lijn Amsterdam- Ljubljana weer gesloten. “Volgende week verwacht ik dat de stad weer wordt opengesteld” , aldus een JAT-woordvoerder gisteren.
Maar de burgeroorlog in Joegoslavie heeft volgens JAT Nederland nog niet geleid tot achterstand in de verwerking van vracht. De uitval in luchtvrachtcapaciteit is ook minimaal. Ljubljana-Amsterdam werd elke zondag, en Zagreb-Amsterdam elke zaterdag, maandag en donderdag uitgevoerd met een B737 (payload 2,5 ton). De vluchten op Split verliepen via Zagreb. Het ging hierbij om een hoogfrequente lijn (paar keer per dag) die met DC9 (payload 1,2 ton) of B737 werd onderhouden. “Maar in zendingen gemeten, stelt het niet zo veel voor” , aldus de woordvoerder.
JAT bedient nog steeds de luchthavens Belgrado (Servie), Skopje (Macedonie), Sarajevo, Mostar (Bosnie-Herzegovina) en Titograd (Montenegro). Vanuit Amsterdam vliegt JAT op maandag, donderdag, zaterdag en zondag op deze steden. In alle gevallen met een B737-300. Als er sprake is van een doorverbinding, bij voorbeeld via Belgrado, wordt in het binnenland vaak een DC9 ingezet.