Een van de meest opzienbarende stappen naar de haven van Thamesport was die van de Taiwanese rederij Evergreen. De verleiding over te gaan naar een nieuwe containerterminal was te groot en Evergreen verliet na elf jaar de haven van Felixstowe. Deze haven verliest daarmee een van de belangrijkste klanten. Door deze verhuizing van Evergreen bevinden zowel Thamesport als Felixstowe zich op gevaarlijk terrein; de operationele staf van Evergreen blijft in Felixstowe en heeft gezegd dat de wekelijkse service zo weer terug zal verhuizen naar Felixstowe, als dit commercieel aantrekkelijker is.
Tot Thamesport’s sucessen behoort ook het samenwerkingsverband tussen Polish Ocean Lines (POL) en Compagnie Maritime d’Affretement (CMA) die een dienst biedt naar het Midden- en Verre Oosten. Ook het consortium Red Sea Express, waarin vijf rederijen, heeft voor Thamesport gekozen.
Al met al imponerende successen voor de terminal, die al weer bezig is met de ontwikkeling van een tweede deepsea-terminal voor containers, maar ook al geld heeft gevonden om een bulkterminal te starten.
Deze bulkterminal zou in mei 1993 volledig operationeel moeten zijn, al zullen delen ervan eerder in gebruik kunnen worden genomen. De terminal krijgt een capaciteit voor 750,000 ton bulkgoederen en installaties voor het bemonsteren, wegen en het mengen van de bulkgoederen.
De huidige containerterminal is 750 meter lang, waarvan zo’n driehonderd meter kade een diepte heeft van 16 meter. Twee containerkranen kunnen 2,500 ton per uur verwerken. Bij de terminal is ruim twaalf hectare aan opslagfaciliteiten.
Thamesport werkt nauw samen met British Rail’s Railfraight Distribution bedrijf voor doorvoer van containers.