De nieuwe KLM-NCA-dienst vertrekt op 11 oktober voor het eerst vanaf Schiphol naar Japan. Binnen drie uur aanvaardt de B747-200 van Martinair de terugreis. In Anchorage maakt het toestel een tussenstop.
Sinds kort kunnen de B747-400 Combi’s van de KLM richting Japan non- stop vliegen. Daardoor is de tussenstop in Anchorage vervallen. Het vervallen van de extra tankbeurt heeft als gevolg dat minder payload kan worden meegenomen.
Hoewel met de nieuwe dienst Anchorage dus wel wordt aangedaan, is het toch niet mogelijk om de maximale capaciteit van het vliegtuig te benutten. Dat komt door de faciliteiten van Nagoya International Airport. De landingsbaan is daarvoor met 2740 kilometer te kort. De toegestane payload op Nagoya is gemiddeld 85 ton in plaats van honderd ton.
Een probleem is ook nog de geringe afhandelingscapaciteit voor vracht op de luchthaven van Nagoya. Een oplossing hiervoor is echter aangedragen door All Nippon Airways, die een loods heeft in de buurt van de luchthaven. Daarvan mogen de KLM en NCA gebruikmaken.
Met de nieuwe dienst worden de vrachtoperaties op Japan nog belangrijker voor de nationale maatschappij. Van de totale winst in het Verre Oosten komt zestig procent voor rekening van Japan. Overigens is in de samenwerking met NCA vastgelegd dat beide maatschappijen een gelijk aandeel in de vrachtcapaciteit krijgen.

Drukte

In de regio Nagoya is veel industriele activiteit. Bedrijven als Toyota, Sony, Canon, Yamaha, Honda en Suzuki zijn er gevestigd. Daarom hebben de KLM en NCA hoge verwachtingen van de lijn, die bovendien kan profiteren van de enorme drukte op de overige Japanse luchthavens. Veel vracht zal dan ook van Tokio en Osaka naar Nagoya worden getruckt.