Winstgevend erschillende

.
De bijdrage van het havenbedrijf wordt geraamd op 1,4 miljard frank. Zij zal worden betaald door middel van een lening. Deze zou worden terugbetaald met de havenrechten en de opbrengst van de concessies. De Vlaamse regering staat in voor de resterende zestig procent van de kostprijs, die wordt geraamd op 6 miljard.
Het dok is erg belangrijk voor Antwerpen, dat kampt met een nijpend tekort aan watergebonden industrieterreinen. Bovendien heeft een recente kosten/batenanalyse van prof. G. Blauwens uitgewezen dat het dok zeer winstgevend zou zijn. Volgens Blauwens zou het Verrebroekdok zelfs het meest rendabele Vlaamse havenproject van de afgelopen jaren zijn. Mede op basis van deze studie heeft ook de Vlaamse Havencommissie zich op 29 mei positief uitgesproken voor de aanleg van het dok. Het College heeft dan ook gevraagd om nog in 1992 met de aanleg van het dok te beginnen.
In juli van dit jaar had de VHC al voorgesteld de bouw van het dok meer te spreiden in de tijd. Voor 1992 zou dan een bedrag van 0,6 miljard frank worden voorzien. Een eerste fase, de oostelijke helft, zou dan in 1994 klaar kunnen zijn. Vooraleer ook de westelijke helft af te werken, zou dan eerst de tweede terminal worden gebouwd.
Volgens Ludo Dirks, attache bij het kabinet van minister Sauwens en medeverantwoordelijke voor de havens, is er momenteel echter nog geen beslissing genomen over de uitvoeringsdatum van het project. “Het is budgettair niet haalbaar het Verrebroekdok en de tweede containerkade tegelijkertijd aan te leggen. Welk project de voorkeur zal krijgen, is nog niet uitgemaakt” , zegt hij. Volgens Dirks zal er nog voor het eind van het jaar een beslissing worden genomen.