In december van het vorig jaar schreef president Tamas Deri van Malev nog aan P&W dat hij “opgetogen” was te kunnen meedelen dat de keuze was gevallen op de motoren van dit bedrijf. Deri verklaarde zich akkoord met alle voorwaarden, zowel wat betreft prijs en betaling als garantie, onderhoud en ondersteunende diensten. De modelovereenkomst telde vijftien pagina’s, maar een definitief contract is niet getekend. Deri bedong bij P&W een absoluut zwijgen over de aankoop. Nog in maart dit jaar heeft Deri de aankoop mondeling bevestigd bij P&W in New York.
Als gevolg van ‘gewijzigde marktomstandigheden’ ondertekende Malev dit voorjaar echter een contract met General Electric voor de vijf motoren voor de Boeing-toestellen. Deri stelt dat de brief die hij eind december schreef aan P&W slechts een “wensenpakket” betrof. De rechtbank in Budapest blijkt daar anders over te denken.
De handelswijze van Malev wordt in Hongarije als nationale schande bestempeld en als leerschool op weg naar de vrije markteconomie. De rechtbank stelde dat de Hongaarse staat met deze transactie niets van doen heeft.
Indien de rechtbank Malev veroordeelt, betekent dit het einde van Deri. Hij leidt de onderneming pas een jaar. Volgens critici kan ook de Hongaarse verkeersminister Csaba Siklos in dat geval beter opstappen.

Privatisering

Voor Malev kon de claim niet op een ongelukkiger moment komen. De onderneming bevindt zich midden in een proces van privatisering. Ook de KLM heeft aan de Hongaarse deur geklopt voor mogelijke participatie. Vorige maand is een commissie gevormd die de privatisering gestalte moet geven. Daarin zetelen behalve hoge ambtenaren en managers van Malev, mensen van het nationale bureau voor staatsbedrijven AVU. Credit Suisse First Boston is aangezocht om op te treden als officiele adviseur. De belangrijkste opgave is de bepaling van de waarde van de onderneming, die overigens zeer conjunctuurgevoelig blijkt.
Malev boekte over 1990 een winst van bijna 35 miljoen gulden, zo blijkt uit recent bekendgemaakte gegevens. Dit was een daling met negen procent. De omzet daarentegen nam toe met bijna vijftig procent tot ruim vijfhonderd miljoen gulden. De toewijzing van de claim van vijftig miljoen gulden zou dus betekenen dat Malev diep in de rode cijfers komt.
Malev hoopt dat de regering de helpende hand toesteekt, want uitzicht op een positieve uitspraak van de rechtbank is er niet.