Allereerst de dollar. Het is bekend dat Nedlloyd in de scheepvaart inkomsten vooral in dollars ontvangt en uitgaven verricht in andere valuta, zoals guldens. Zodat een daling van de dollar meteen leidt tot slechtere resultaten en een stijging tot verbetering. De hogere dollarkoers zal dus de afgelopen maanden hebben bijgedragen aan een beter resultaat.

Belangrijker nog lijkt ons de hoop, dat in het ‘overig transport’ de zwaarste problemen achter de rug zijn. Want juist in die onderdelen van het Nedlloyd-concern wordt de filosofie van de huidige Raad van Bestuur belichaamd. Wegvervoer en distributie (Nedlloyd Road Cargo, Nedlloyd Districenters, Van Gend en Loos en de andere dochterondernemingen) zijn de belangrijkste deelsectoren in dit verband. De problemen met de integratie van de Duitse activiteiten, althans de financiele gevolgen van die problemen, zouden achter de rug moeten zijn. Kortom: als Nedlloyd vandaag cijfers kan laten zien waaruit blijkt dat in de eerste zes maanden van 1991 in het Overig Transport een gezond resultaat is bereikt, heeft de Raad van Bestuur in de discussie met de dissidente aandeelhouder Hagen (eindelijk) krachtige argumenten in handen.

A.M.S.