Het gaat om vijfhonderd wielvoertuigen, driehonderd trailers, tien rupsvoertuigen (geen tanks) en een aantal containers. Dit materieel gaat over het spoor naar Duitsland. De 6.700 mannen en vrouwen die aan de oefening deelnemen, zullen vooral via Schiphol Europa binnenkomen. Volgens woordvoerder Bram de Jong van het Amerikaanse Military Traffic Management Command (MTMC) in Capelle aan den IJssel kan Reforger steeds kleiner worden, omdat steeds meer gebruik wordt gemaakt van computersimulaties.
De jaarlijkse Reforger-oefeningen zijn een uitvloeisel van een afspraak tussen de Verenigde Staten, Duitsland en Groot-Brittannie, die in 1967 overeenkwamen dat de VS jaarlijks troepen en materieel vanuit de VS naar Duitsland zullen overbrengen om daar mee te doen aan gezamenlijke NAVO- oefeningen. Reforger vindt altijd plaats in het najaar, omdat dan in Duitsland de meeste gewassen al zijn geoogst, zodat er minder schadevergoeding aan boeren hoeft te worden betaald bij het gebruik van hun akkers.
Dat Reforger dit jaar niet naar Rotterdam komt, heeft volgens De Jong niets te maken met de problemen die het Amerikaanse leger enkele weken geleden heeft ondervonden bij de operatie Desert Farewell. Als gevolg van de staking van de Rotterdamse sjorders moest een aantal schepen uitwijken naar Bremerhaven en Antwerpen. “Het contract met de Amerikanen is al ruim voor die stakingsacties geregeld” , zo bevestigt ook directeur ir. A. Oreel van de NV Haven van Vlissingen. “Volgens mij was het een jaar geleden al rond.”
Volgens De Jong wil het Amerikaanse leger met zoveel mogelijk havens ervaring opdoen. “In het verleden zijn de Reforger-oefeningen ook niet altijd in Rotterdam gehouden. Er is een periode geweest dat om het jaar gekozen werd voor een Nederlandse en een Belgische haven. Overigens hebben we bij de operaties Desert Shield en Desert Farewell veel profijt gehad van de verschillende Reforger-oefeningen. We hebben bij die oefeningen veel ervaring opgedaan in de havens en contacten gelegd met een groot aantal bedrijven en personen” , aldus De Jong.
De operatie Desert Farewell, de terugkeer van troepen en materieel vanuit Saoedi-Arabie naar Europa na het staken van de oorlog met Irak, loopt overigens nog steeds. Inmiddels zijn 6.649 voertuigen teruggekeerd, die werden vervoerd met 58 schepen. Hiervan zijn er 21 naar Rotterdam gekomen, 36 naar Bremerhaven en Nordenham en een naar Antwerpen. Van de voertuigen die in Rotterdam worden gelost, gaat 75 procent met binnenvaartschepen naar Mannheim en 25 procent met het spoor. Inmiddels zijn 185 reizen met binnenvaartschepen voltooid.
Er zijn nu twaalf schepen onderweg vanuit Saoedi-Arabie, waarvan er zes naar Rotterdam gaan en zes naar Bremerhaven.