Met de twee nieuwe kranen komt het totaal op zes. De eerste is eigenlijk al april volgend jaar nodig, maar de orderboeken van de kranenbouwers zijn dermate goed gevuld dat die termijn hoogstwaarschijnlijk niet gehaald wordt. Pellens gaat er vanuit dat de eerste kraan pas tegen het eind van volgend jaar geleverd kan worden.
De gevraagde levertijd voor de tweede, juni 1993, zal waarschijnlijk wel gehaald kunnen worden. Ook al zullen de nieuwe kranen volgens dezelfde specificaties gebouwd worden als de bestaande vier van het Rotterdamse Nelcon, dit betekent nog niet dat deze de order automatisch krijgt. Pellens verwacht dat de nieuwe kranen tussen de 200 en 235 miljoen per stuk zullen gaan kosten.

Het besluit is gebaseerd op de komst van een of meer nieuwe lijnen naar de Scheldeterminal. “Als we uitsluitend afgaan op de groei van de bestaande clientele zouden we nog wel wat langer kunnen wachten. En je kunt met het bestellen van nieuwe kranen nu eenmaal niet wachten tot de klant komt, want dan ben je zomaar een jaar te laat.” Hij wil niet zeggen met wie hij op dit moment in onderhandeling is, al laat hij doorschemeren dat er niet opnieuw een klant uit Rotterdam afgesnoept zal worden.
De Schelde-terminal zal dit jaar een kleine kwart miljoen containers afhandelen van Yang Ming, Evergreen, Tricon, Lykes/Deppe, Delmas/Nedlloyd en Canmar/OOCL. Hessenatie als groep zal dit jaar naar verwachting 800.000 containers afhandelen op drie terminals. Volgend jaar heeft de groep echter af te rekenen met het verlies van bijna een kwart van het totaal doordat Cast eind dit jaar naar een eigen terminal in Zeebrugge verhuist. Ondanks de toeloop van nieuwe klanten dit jaar heeft de Hessenatie dat verlies nog niet volledig opgevangen.