“Het is een gevoelig verlies” , zegt directeur W.J. van Tatenhove van de NV Haven van Vlissingen. “Het kwijtraken van een dergelijk groot ladingpakket is een behoorlijke klap. We bezinnen ons nu op wat ons verder te doen staat.” Van Tatenhove sluit daarbij niet uit dat er ontslagen kunnen vallen. “We hopen het verlies van dit pakket te kunnen compenseren. Als dat niet lukt, zal dat zeker personele consequenties hebben.”
ANZECS heeft volgens hem aan verscheidene havens onlangs nieuwe offertes gevraagd. Het ging daarbij niet alleen om Vlissingen en Zeebrugge, maar ook om Bremerhaven, Hamburg, Zuidfranse en Italiaanse havens. “Ons werd verteld dat de goedkoopste stuwadoor het pakket zou krijgen. Wij hebben ANZECS flinke besparingen geboden, maar blijkbaar kon Zeebrugge het nEg goedkoper doen” , aldus Van Tatenhove.
Een woordvoerder van de Britse rederij P&O bevestigt het vertrek uit Vlissingen, maar weigert verder in te gaan op de achtergronden van het besluit. Volgens hem behoort het tot de normale procedures om als consortium van tijd tot tijd het vaarschema bij te stellen.
De ANZECS-schepen doen in Europa nu nog de volgende havens aan: Lissabon (loshaven), Zeebrugge (loshaven), Vlissingen (loshaven), Bremerhaven (loshaven), Tilbury (los- en laadhaven), Hamburg (laadhaven) en Rotterdam (laadhaven). Vanaf begin oktober valt Vlissingen hier dus tussenuit.
Volgens de P&O-woordvoerder stond in dit schema ook de positie van de haven van Rotterdam ter discussie. “We hebben erover gedacht ook uitgaand het aantal aanloophavens te rationaliseren en de uitgaande lading te concentreren in Zeebrugge of Antwerpen. Van dat plan hebben we afgezien. We blijven gewoon bij ECT in Rotterdam” , aldus de woordvoerder.
In ANZECS nemen behalve AP&O dat na de overname van ANZECS-lid ACT(A) de overhand heeft, Nedlloyd, Hapag-Lloyd, CGM, Lloyd Triestino en de Shipping Corporation of New Zealand deel. Het consortium onderhoudt twee diensten op Australie en Nieuw-Zeeland: een twaalfdaagse vanaf de Middellandse Zee en een wekelijkse vanaf West-Europa. De laatste dienst wordt onderhouden met negen containerschepen van 1600 tot 2870 teu.

Door Judy van Vuurde