Dat het ATA-produkt minder snel groeit dan de tijdsgevoelige zendingen is gewoon een tendens in de markt. Het is niet zo dat wij luchtvracht de rug toekeren. Het feit dat FedEx de B747-freighters vervangt door kleinere toestellen heeft daar ook niets mee te maken. Wij vliegen liever vijf keer per week met een kleiner vliegtuig dan drie keer met een B747. Je hebt dan nog steeds dezelfde capaciteit, maar dit keer verdeeld over een meer flexibel tijdschema. Dat is voor ons een service aan de klanten. Wat ons betreft blijven wij ‘forever’ in de pure luchtvracht. De pure luchtvracht is dan ook net zo belangrijk als in 1988, toen we Flying Tigers overnamen.”
Metzler ontkent echter niet dat in Memphis papieren hebben gecirculeerd waar de rol van expediteurs vroeg of laat is uitgespeeld. Voormalige FedEx-managers hebben dat eerder onthuld. Metzler: “Wij zijn een open bedrijf waar veel memo’s worden geschreven. Dit is echter niet het officiele standpunt van het bedrijf. Het gaat waarschijnlijk om een geisoleerd incident dat werd gebruikt als discussiestuk. Ik heb zo’n praatpapier niet onder ogen gehad.”

Fenomeen

Het is volgens Metzler ondanks de negatieve publiciteit nog steeds een raadsel waarom FedEx in Europa niet zo goed kan opschieten met de expediteurs. “In de VS en andere werelddelen werken we goed samen met de agenten. We hebben zo met Burlington in de VS, een van de twee grote agenten, een bijzonder goed contact. Hier zien de agenten ons als een bedreiging. Datzelfde probleem had de KLM ook in de tijd dat ze XP kochten. Wij hebben als integrator ten onrechte een negatieve naam. Als de expediteurs met hun klanten zouden praten zou het hen verbazen hoe klein de bedreiging is die van ons uitgaat. Overlappingen zijn er natuurlijk, maar dat is slechts Aeen op de tien gevallen. Het is dan ook belachelijk om ons te zien als een belangrijke concurrent. Dan zou je ook luchtvaartmaatschappijen moeten bestempelen tot rivalen.”

– Dick Metzler (marketing en communications in Europa) van FedEx: “Wij willen graag een partner zijn van de expediteurs, net als elke andere luchtvaartmaatschappij.”