Europal in het Westvlaamse dorpje Deerlijk heeft twee jaar gewerkt aan een herbruikbare palletcontainer voor de opslag en distributie van goederen. Het bedrijf, dat van oudsher van hout en golfkarton transportverpakkingen maakt, merkte dat ondernemingen die met gesloten logistieke circuits werken, behoefte hebben aan meermalige lichtgewicht transportverpakkingen die zo min mogelijk ruimte innemen.
In de praktijk blijkt dat de bestaande transportverpakkingssystemen diverse nadelen hebben. Vaak zijn ze erg zwaar, waardoor de handmatige handling wordt bemoeilijkt. Bovendien moeten de houten pallets regelmatig worden gerepareerd. Maar het voornaamste bezwaar is wel het enorme ruimtebeslag van transportverpakkingen die niet inklapbaar of nestbaar zijn. De opslag en het transport van de lege verpakkingen kost relatief veel kostbare ruimte. Verder krijgt de retourstroom van de onhandige lege verpakkingen en gebruikte pallets vaak niet de aandacht die deze stroom verdient.

Driedelig

Het door Europal ontworpen Jit-Pack kent deze bezwaren niet. Het Jit- Pack bestaat uit drie delen: een pallet van HDPE (hoge dichtheid polyethyleen), een drielaags kartonnen huls en een deksel van HDPE. Het Jit-Pack is leverbaar in twee formaten die onderling stapelbaar zijn. De bodemafmetingen van het meest gangbare Jit-Pack zijn 1200 x 1000 mm (ISO-norm). Er is ook een twee keer zo groot Jit-Pack van 1200 x 2000 mm. De hoogte is afhankelijk van de huls en kan varieren van 400 tot 2300 mm. De nadruk ligt op hulzen van 500 tot 900 mm omdat er dan in een vrachtwagen twee Jit-Packs op elkaar gestapeld kunnen worden. De gegevens in de rest van dit artikel hebben betrekking op het Jit-Pack van 1200 x 1000 mm.
Zoals hiervoor al is opgemerkt, is het gewicht van een transportverpakking een factor van belang. De vierweg-pallet weegt slechts 8,5 kg, het deksel zeven kg. Het gewicht van het karton is uiteraard afhankelijk van de hoogte van de huls en begint bij acht kilo, zodat een Jit-Pack met een 40 cm hoge huls in totaal zo’n 23,5 kg weegt. Volgens Europal is dat vijftien procent minder dan het gewicht van de lichtste, vergelijkbare palletcontainer van de concurrentie.
Het Jit-Pack is snel en eenvoudig op te zetten. De plano huls wordt uitgevouwen en in de pallet geklikt. Er zijn uitsparingen in het karton aangebracht die over noppen op de pallet worden geschoven. De hele procedure neemt niet meer dan een minuut in beslag en kan worden uitgevoerd door een persoon. Bijkomend voordeel is dat de mensen in het magazijn zich niet kunnen verwonden aan splinters of ruwe oppervlakken, zoals dat bij zware houten pallets het geval kan zijn. Het spreekt voor zich dat de kunststof pallet en het deksel nauwelijks onderhoud behoeven.

Ingeklapt

De bruikbaarheid van een meermalige transportemballage wordt voor een belangrijk deel bepaald door het ruimtebeslag van de lege verpakkingen. Afhankelijk van de hoogte van de huls nemen deAgedemonteerde Jit-Packs slechts 1/6 tot 1/9 van de ruimte van een opgezet exemplaar in. Dit wordt ook wel de knock down-ratio genoemd. Dat betekent in het gunstigste geval dat tegen negen vrachtwagens met volle palletcontainers een wagen staat met lege ingeklapte Jit-Packs. De zwarte kunststof pallets en deksels zijn nestbaar tot een hoogte van twee meter. Dat komt neer op ongeveer vijftig stuks.
Tot zover is veel aandacht besteed aan de inklapbaarheid en de ruimte- aspecten tijdens opslag en transport, maar hoe staat het met de (her)bruikbaarheid van het Jit-Pack als transport- en opslagmedium. Het Jit-Pack is per slot van rekening bedoeld om produkten in te vervoeren en te bewaren. En voor wat voor soort bedrijven is deze transportverpakking het meest geschikt?
Managing director van Europal, Patrick Dejager, zoekt zijn klanten voornamelijk in de automobielindustrie. Daar wordt veelal met vaste toeleveranciers gewerkt en worden de dealers regelmatig van reserve- onderdelen voorzien. Er is dus sprake van gesloten en dus controleerbare logistieke ketens. Ook de elektronica-industrie biedt volgens Dejager mogelijkheden.
Afhankelijk van de produkten die in de Jit-Packs verpakt worden en de zorg die besteed wordt aan het in- en uitelkaar halen van de transportverpakking, gaat de kartonnen huls tien tot vijfentwintig keer mee. De kartonnen huls kan worden bedrukt en is te voorzien van een waterafstotende laag, die de recycling van het karton overigens niet in de weg staat. Het Jit-Pack beschermt de inhoud afdoende tegen stof en vocht.
Verder richt Europal zich op de tapijtindustrie in de buurt van Deerlijk. Deze industrietak gebruikt de Jit-Packs niet alleen voor het transport van garens, maar ook als magazijnstelling. Daartoe is een soort deurtje in de kartonnen wand aangebracht waardoor de rollen met garens gepakt kunnen worden.

Stapelen

De uitsparingen in en verhogingen op de pallet en het deksel zijn afgerond zodat de Jit-Packs bij stapeling bijna ‘automatisch’ op de juiste manier op elkaar blijven staan. Vanaf dat moment kunnen ze niet meer zijwaarts verschuiven. Wanneer de inhoud niet meer dan 300 kg weegt, is het Jit-Pack vijf hoog stapelbaar. Bij een gewicht van 500 kg is het nog mogelijk drie van deze containers op elkaar te plaatsen. Het gaat hier om de statische belastbaarheid.
In een vrachtwagen (dynamische belastbaarheid) kunnen slechts twee Jit- Packs van 300 kg op elkaar worden gezet. De palletcontainers kunnen worden verzegeld door ze te voorzien van een omsnoering. Dat het Jit- Pack van karton is, heeft nog een onverwachte positieve kant. Vorkheftruckchauffeurs gaan voorzichtiger om met kartonnen verpakkingen dan met houten kisten. Daardoor is de kans op beschadigingen minder groot.
Inmiddels heeft Europal diverse agenten in Europa die het Jit-Pack aan de man proberen te brengen en is er in Japan ook belangstelling voor dit verpakkingsconcept. Onlangs ontving Dejager een delegatie van 35 Japanse logistiek managers.
Europal levert niet alleen dozen die bij de afnemer nog moeten worden opgezet, maar ook reeds gemonteerde dozen. Deze opgezette dozen kunnen op een bepaald afgesproken uur worden geleverd, zodat de klant zijn produkten direct kan inpakken en verzenden. “Omdat wij zowel pallet als eventuele bijpassende doos leveren, weet de afnemer zeker dat hij evenveel pallets als dozen krijgt en de zaken goed op elkaar aansluiten. Als een bedrijf werkt met verschillende leveranciers heeft het deze garantie niet” , meent Dejager.
De Nederlandse vertegenwoordiger van Europal is Interpack in Schoreldam.

Europal-direkteur Dejager bij een Jit-Pack. (Foto: W. de Preatere) .

De pallet van het Jit-Pack is zo ontworpen dat hij goed stapelbaar is op het deksel van een ander exemplaar. . Tegenover negen vrachtwagens met volle palletcontainers staat een wagen met hetzelfde aantal lege, ingeklapte Jit-Packs. .