De containers worden dan naar een particuliere containerwerf naast de containerterminal Shuaiba vervoerd en kunnen daar, al naar gelang de wensen van ontvangers, op een passend moment worden afgehaald of uitgepakt. De rederij verwacht dat deze extra service de aflevering in Koeweit/Shuaiba aanzienlijk vereenvoudigt. Daardoor zal de drempel voor verladers lager worden om weer goederen naar Koeweit te verschepen, aldus de Duitse rederij.
Hapag-Lloyd voert haar dienst op Koeweit vooralsnog uit via Dubai. De rederij biedt elke acht dagen een afvaart van Rotterdam naar deze bestemming. Lading voor Koeweit wordt vanuit Dubai met een aparte feederdienst naar de containerterminal in Shuaiba gebracht. Agent in Nederland is Animat Scheepsagenturen BV. In Belgie is Hapag Lloyd Agencies agent.
Volgens directeur D. Visser van Animat is er erg veel vraag naar diensten op Koeweit. “Dat wil zeggen, er worden ontzettend veel offertes gevraagd. De boekingen blijven helaas nog wat achter. We hopen dat dit vanaf oktober zal verbeteren. We hebben daarover signalen gekregen van de Economische Voorlichtings Dienst.”
Het ladingpakket bestaat nu voornamelijk uit levensmiddelen en technische goederen. “Maar als je nu hoort dat de KLM weer op Koeweit- Stad gaat vliegen, dan is de luchthaven blijkbaar weer opgeknapt. Er moet dus veel meer materiaal naar Koeweit zijn gegaan, dan wij op basis van onze boekingen vermoedden. Daar zijn twee mogelijke verklaringen voor: of er gaat veel lading naar Dubai en vandaar over de weg verder naar Koeweit, Ef het zijn nu toch vooral Amerikaanse, Britse en Franse bedrijven die mogen leveren aan Koeweit. Maar omdat in het verleden ook veel Nederlandse aannemers in dat land actief zijn geweest, ga ik er maar vanuit dat die binnenkort als onderaannemers van die bedrijven zullen worden ingeschakeld” , aldus Visser.
De euforie die in de transportwereld ontstond na de bevrijding van Koeweit, is bij Visser in ieder geval een beetje getemperd. “Tot nu toe is het allemaal wat tegengevallen” , geeft hij toe.