De aanvoer van goederen in onze zeehavens was opnieuw matig. Kolen voor het achterland en voor het Noord-Zuidverkeer vormden nog de hoofdmoot. Voor de Moezel waren er kolen, erts, petroleumcokes en kunstmest. Via Amsterdam kwam vooral fosfaat en potas voor de Boven-rijn. Voorts waren er partijen bentoniet, bauxiet, ferrochroom, magnaanerts, siliconmangaan, ilimeniet en piekijzer. Als gevolg van stakingen in de stukgoedsektor was er slechts mondjesmaat cellulose en wat legergoed. Bij de agrarische produkten zagen wij veel sojabonen en bij het veevoeder sojaschroot, soja-, tapioca-, en maispellets.
IJzer werd naar Neuss bevracht tegen fl 6,25 per ton, kolen naar Karlsruhe tegen fl 11,-, erts naar Mertert tegen fl 12,50 en naar Thionville tegen fl 12,75 per ton. Verder ging massagoed naar Dusseldorf/Neuss voor fl 475/fl 5,- per ton, naar Mannheim voor fl 9,75/fl 10,-, naar Thionville voor fl 11,50/fl 12,-, naar Stuttgart voor fl 14,- en naar Neurenberg voor fl 19,-/fl 20,- per ton.
Evenals gedurende de voorgaande periode was er een behoorlijke hoeveelheid werk voor de bestemmingen aan de Duitse kanalen, waar nu ook kunstmest naar toe ging. Via Emmerich werden kolen bevracht naar Mehrum tegen fl 12,- per ton met halve lostijd, veevoeder naar Munster tegen fl 9,-/fl 9,50 en naar Bramsche tegen fl 10,75 per ton. Via Delfzijl ging veevoeder naar Oldenburg voor fl 10,-/fl 10,50, naar Lingen voor fl 11,- , een prijs die ook voor Bremen werd betaald en naar Bramsche voor fl 12,- per ton. Kunstmest werd naar Leseringen bevracht tegen fl 14,- per ton.
In de afvaart was er door de bouwvakvakantie weinig grind. Van de Boven- Rijn werd dit naar Bergen op Zoom bevracht tegen fl 7,75 per ton. Lava ging van de Midden-Rijn naar Krimpen aan den IJssel voor fl 3,75 en naar de Grevelingendam voor fl 5,50 per ton. Tarwe deed van Lahnstein naar Rotterdam fl 6,25, voergerst van Metz naar Grave fl 10,-, ijzerschroot van Wurtzburg naar Rotterdam fl 12,75 en plaatijzer van Besch naar Antwerpen fl 7,50 per ton. Chemisch stukgoed deed het matig, kunstmest redelijk goed, kali en cement goed. In een aantal gevallen moest leeg worden afgevaren.
Leegloop kwam ook voor in de tankersector. Ook werd vaak besloten tot het houden van vakantie, of werd de tijd rijp geacht voor een bezoek aan de werf voor onderhoudswerkzaamheden. Dit alles ingegeven door het lage vrachtenpeil van de laatste weken. De afgelopen periode werd voor gasolie naar duisburg DM 5,- per ton betaald, naar Keulen DM 6,50, naar Frankfurt DM 10,-, naar Karlsruhe DM 11,-/DM 11,50 en naar Bazel tussen de Zw.frs 12 en Zw.frs 14,- per ton.
De wachttijden in de Rotterdamse haven bedroegen voor de rijnvaart 0 tot 4 dagen, voor de binnenlandse vaart 6 tot 8 dagen en voor open bakken tot 4 weken. Er was goed vletwerk met voldoende aanbod van ruimte.
Er bleef 51.000 ton granen en 45.000 ton derivaten over van de voorafgaande periode, terwijl de verwachte aanvoer met 248.000 ton granen en 200.000 ton derivaten goed te noemen is.