De inbeslagneming op Schiphol van een Boeing-737 van de Turkse particuliere luchtvaartmaatschappij is geen gevolg van financiele moeilijkheden bij deze maatschappij maar van een conflict over een schadevergoeding. Sultan Air bestelde bij Avinves Aviation Corporation in Amerika twee speciale vliegtuigen voor een aparte maatschappij VIP Air waarin de Turkse maatschappij samen met Turkse ondernemers participeert. Die toestellen werden op 15 juni geleverd in plaats van op 1 mei. Door die vertraging is een schade geleden van zeker vier miljoen dollar (acht miljoen gulden), zo heeft de raadsman van Sultan Air mr. W. Vondenhoff uit Heerlen berekend.
Om alvast een gedeelte van deze schade veilig te kunnen stellen wil Sultan Air de huur van de Boeing niet voldoen. Die huur beloopt hooguit 1,3 miljoen gulden, aldus mr. Vondenhoff, en staat derhalve in geen verhouding met de door Sultan Air geleden schade.
De Turkse maatschappij ziet zich als een financieel gezond bedrijf. Het bezit samen met VIP Air een vloot bezit van zeven vliegtuigen. Dagelijks voert Sultan Air tenminste tien vluchten op bestemmingen in West-Europa uit. In Nederland op Schiphol, Rotterdam en Maastricht.