Op 11 juli werd een principe-akkoord bekendgemaakt tussen Pan Am en Delta Airlines voor de aankoop van onder meer alle transatlantische routes, de gebouwen in Frankfurt, een aantal vliegtuigen en de overgang van 6000 personeelsleden naar Delta. De luchtvaartmaatschappij heeft tevens bevestigd in Pan Am te willen deelnemen. Pan Am zou zich dan vooral moeten richten op Miami, de winstgevende draaischijf voor het luchtverkeer op Latijns-Amerika. Verder zouden de twee maatschappijen ‘een allesomvattende marketing-overeenkomst’ afsluiten. Voor Delta hangt de deelneming “volledig af van een gunstige afloop voor de eerder bekendgemaakte aankoop van activa” , aldus Delta-topman Ronald Allen. Northwest verklaarde ook op dit gebied een tegenvoorstel te willen doen aan Pan Am.
Ook TWA heeft belangstelling voor Pan Am. Carl Icahn, de topman van TWA, is volgens de Wall Street Journal van plan Pan Am te kopen voor 420 miljoen dollar. Het doel is om vervolgens een deel over te doen aan American Airlines en de rest te reorganiseren.
In de eerste fase wil Icahn bezittingen van Pan Am kopen voor 280 miljoen dollar. Daarbij gaat het onder meer om de transatlantische routes en de activiteiten in Frankfurt.
TWA wil de routes op Portugal en Italie en de dienst tussen New York, Boston en Washington voor 250 miljoen dollar verkopen aan American. American en TWA zouden daarover al overeenstemming hebben bereikt. In de tweede fase zou Icahn Pan Am willen reorganiseren en misschien rechtstreeks onder de vleugels van TWA brengen.