Of de KLM deze hubs zelf zal beheren of uitbesteedt aan een agent is ook nog niet duidelijk. “Wij hebben samenwerking hoog in het vaandel staan” , aldus de KLM-woordvoerder. Veel zal echter afhangen van de lokale situatie. We willen echter zeker niet steeds het wiel weer opnieuw uitvinden.” Door het ontwikkelen van een serie kleine hubs in Europa kan de KLM ladingen efficienter consolideren voor verder vervoer naar onze centrale hub op Schiphol, aldus Ter Borg.
Hierdoor kunnen de opbrengsten van de dienst worden verhoogd, zegt de truckmanager. De KLM zoekt voor dit nieuwe concept ook samenwerkingspartners in Europa. Volgens Ter Borg zouden bij voorbeeld British Airways (BA) en Singapore Airlines geschikte partners zijn voor een gemeenschappelijke truckdienst in Europa. “Door samenwerking met diverse andere luchtvaartmaatschappijen in Europa kunnen we de beladingsfactor verhogen van zestig naar tachtig procent” , zegt Ter Borg. Singapore Airlines heeft geen commentaar.
Volgens de road service manager van BA, Dick Foote, zijn er wel ‘gebieden en wegen’ om gemeenschappelijke operaties op te zetten. “Vooral in de Europese periferie, onder meer Spanje, Italie, Scandinavie en Oost-Europa, kunnen we capaciteit delen. Daarover is informeel gesproken met de KLM, maar ook met andere maatschappijen. We zijn dan toch in staat een relatief goedkope truckdienst te onderhouden met deze gebieden en kunnen gelijktijdig toch met elkaar concurreren.”

Kopie

Het hubnetwerk dat de KLM opzet, heeft voor BA nauwelijks waarde. “Het nieuwe KLM-netwerk is in feite een soort kopie van het BA-systeem. Wij zijn drie jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van een netwerk met onder meer hubs in Maastricht, Helsingborg (Zweden) en Parijs” , aldus Foote.
Een sterkere truckoperatie in Europa kan volgens de KLM dienen als springplank voor meer diensten naar Oost-Europa en de Sovjet-Unie. “Ondanks de afstanden maakt de slechte infrastructuur rond luchthavens in Oost-Europa van luchtvracht over de weg een levensvatbare zaak” , zegt de manager. De KLM heeft al een regelmatige truckdienst naar Warschau, Praag, Boedapest en Moskou. De maatschappij vervoert op dit moment jaarlijks 120.000 ton vracht over de weg in Europa.

. – De KLM wil binnen Europa kleine truckhubs opzetten, al dan niet in samenwerking met de concurrentie.