Vrijdagochtend leek het er nog op dat het conflict verder zou escaleren. De Vervoersbond FNV was woedend omdat de SVZ een donderdagavond overeengekomen principe-akkoord tussen bond en sjorbedrijven blokkeerde. De bond dreigde de SVZ daarop afzonderlijke CAO’s te gaan afsluiten met de acht Rotterdamse sjorbedrijven.
Het principe-akkoord ging volgens de Vervoersbond FNV uit van een tweejarige CAO. Een van de belangrijkste punten daarin was dat de multi- inzetbaarheid van sjorders van tafel was. Verder zou zijn afgesproken dat de arbeidsvoorwaarden van de sjorders in maart 1993 vergelijkbaar zouden zijn met die van andere havenarbeiders, zoals stuwers.
De nieuwe CAO zou met terugwerkende kracht al per 1 juli 1990 moeten ingaan. Over de periode 1 oktober 1990 tot 1 juli 1991 zouden de sjorders eenmalig 1000 gulden bruto krijgen en vanaf 1 juli 1991 een structurele loonsverhoging van 5,05 procent en vanaf 1 april 1992 60 gulden plus vier procent. Verder wordt nog de prijscompensatie verrekend. Volgens de bond bedraagt de totale stijging van de loonkosten gedurende de looptijd van de cao 17,24 procent.
Het akkoord zou volgens de Vervoersbond zijn gesloten na een gesprek met Oceana, met ongeveer 80 man het grootste sjorbedrijf in de Maasstad, en TWM. Op de achtergrond zou directeur Molenaar van het Gemeentelijk Havenbedrijf hebben bemiddeld.
Oceana en SVZ-onderhandelaar P. van der Sluis ontkenden donderdag kort na middernacht echter dat er sprake zou zijn van een akkoord. Volgens de twee zouden de op papier gezette hoofdpunten door de bond zijn ‘ingebracht’. De SVZ verklaarde vast te houden aan de eerder overeengekomen tweejarige CAO met de Vervoersbond CNV.
Vrijdagmiddag leek de boosheid aan beide kanten echter wat afgezakt. SVZ-onderhandelaar Van der Sluis vrijdagavond: “Door de suggestie dat er principe-akkoord lag, is de druk op alle partijen groot geworden om ook daadwerkelijk tot een overeenkomst te komen. Er is op dit moment dan ook een druk telefoon- en faxverkeer gaande tussen alle betrokken partijen.”
Volgens Van der Sluis ligt de zaak ‘open’. “Ook het papiertje waarop de weergave van de Vervoersbond over het gesprek met Oceana staat, wordt bestudeerd. Wij zullen vooraf in ieder geval geen blokkades opwerpen.”
Ook de Vervoersbond FNV sprak vrijdagavond over ‘een serieuze poging een akkoord binnen bereik te brengen’. “Wanneer naar het akkoord van donderdag wordt gekeken, is er goed beschouwd niet veel meer wat ons van de werkgevers scheidt. Een overeenkomst moet mogelijk zijn” , aldus een woordvoerder.