Verladers die gewend zijn hun lading via de Scandinavische of Britse havens aan de rederijen aan te bieden, zullen toeslagen moeten gaan betalen voor het feederen van hun lading naar een andere baseport, zoals Rotterdam of Bremerhaven. Duitse verladers kunnen alleen nog in Bremerhaven aanleveren.
Voor Rotterdam en Antwerpen zullen de voordelen marginaal zijn. Deze havens kunnen misschien een klein deel van de lading aantrekken van verladers die dichter bij Rotterdam zitten dan bij Bremerhaven, 65 kilometer van Bremen.
De zeven Eurocorde-conference-lijnen zijn Atlantic Container Line, Compagnie Generale Maritime, Hapag-Lloyd, Maersk Line, Nedlloyd Lijnen, P&O Containers en Sea-Land. De Eurocorde outsiders zijn Evergreen, Lykes Bros., Mediterranean Shipping Company, Orient Overseas Container Line en Polisch Ocean Lines.
Dat de conference-rederijen havens als baseport schrappen, komt wel vaker voor. Het is daarbij volgens secretaris G. Verhaar van de European Shippers’ Councils toe te juichen dat de leden van de Neusara de ESC over hun plannen hebben ingelicht. “De Liner Committee zal hierover vergaderen, maar in sommige baseports is de overslag zo laag dat de Liner Committee de stappen van de conference waarschijnlijk wel zal kunnen begrijpen. Wat er natuurlijk niet klopt, is dat de niet- conference rederijen in de Eurocorde ongestraft kunnen volgen. Die hele Eurocorde mag gewoon niet bestaan” , aldus Verhaar.

De twaalf Eurocorde-rederijen hebben verder bekendgemaakt met ingang van 1 september een algemene tariefsverhoging van 75 US$ voor het verschepen van een twintigvoetscontainer van de Verenigde Staten naar Europa door te willen voeren.