Op de Macropak waren twee zogeheten splitskratten voor (bier)flesjes te zien. Beide kratten komen uit Duitsland. Van Schoeller Plast (Dusseldorf) is het Handy Plus-krat (ill. 1). Dit deelbare krat is weer aan elkaar te maken door de handgrepen naar beneden te duwen. In die toestand is het krat weer een stevig geheel. Zodra de handgrepen omhoog getrokken worden, zijn de twee helften wederom los. In iedere helft kunnen tien flesjes. De Handy Plus heeft in Duitsland een prijs ontvangen voor het innovatieve karakter van dit meermalige kunststof krat.
Split Box (ill. 2 en 3) is een ander deelbaar flessenkrat van de Berlina-groep uit Keulen. Door het omhoogklappen van de twee draagbeugels kan het krat gedeeld worden in twee handige draagbare gedeelten. Als de twee helften naast elkaar gezet worden en de beugels naar beneden geklapt worden, is het weer een krat. In Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk werken al zo’n 25 brouwerijen met de Split Box. De consument schijnt uit gemaksoverwegingen vaak te kiezen voor bier dat op deze manier is verpakt, zo leert de ervaring. De fabrikant geeft een garantie van twintig jaar op het sluitmechanisme. De kratten worden probleemloos afgevuld op bestaande afvullijnen. Speciaal voor de Benelux is een 24 x 0,25 liter krat ontworpen.

Blister

Al geruime tijd staan blisters ter discussie. De milieubeweging vindt ze overbodig en het toonbeeld van verspilling, terwijl winkeliers ze preferen vanwege hun displaywaarde en anti-diefstal-functie. Er zijn inmiddels enkele alternatieven voor de traditionele blister op de markt. Ten eerste wordt PVC nu meestal vervangen door PET of OPS. Nadeel is dat deze materialen duurder zijn dan PVC. Maar er zijn inmiddels nieuwe variaties op het thema blisters op de markt.
Benepack uit Rotterdam importeert uit de VS het Stretch Pak-concept van Du Pont en Sun Industries. Stretch Pak werd vorig jaar overigens ook op de Interpack in Dusseldorf getoond. Een Stretch Pak bestaat uit een flexibele film en een kartonnen houder. De rekbare transparante folie, Surlyn, is ontwikkeld door Du Pont. De machine waarmee de verpakkingen worden geseald, is van Sun. Bij het Stretch Pak is het produkt zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde zichtbaar. Op een karton met aan de binnenzijde een laagje Surlyn wordt het produkt op de plek waar zich enkel film bevindt (een venster in het karton), gelegd. Dat gedeelte wordt enigszins verwarmd zodat er een kuiltje ontstaat.
Dan wordt het karton dubbelgevouwen en geseald. Het produkt blijft hangen in de rekbare folie. Ten slotte gaat de hele verpakkings nog door een krimptunnel waardoor de film goed strak om het produkt komt te zitten. Voor een Stretch Pak hoeft de produktvorm niet van tevoren aangebracht te worden. De folie vormt zich om het produkt. De folie is ook dunner dan bij een gangbare voorgevormde blister. Voor bedrijven die veel verschillende produkten verpakken, is het niet nodig voor al die artikelen verschillende afmetingen blisters en kartonnen houders in voorraad te hebben.
Een hele lijn produkten kan verpakt worden in een standaard Stretch Pak. De Sun-machine kan zo’n twintig slagen per minuut maken. Stretch Pak is temper evident en er zijn verschillen manieren (ill. 4) om een produkt te verpakken. Artikelen met een platte onderkant kunnen staan en andere produkten kunnen hangen in een kaart. Daarbij kan gekozen worden tussen een type waarbij beide kanten zichbaar zijn of een verpakking waarbij het produkt alleen aan de voorkant te zien is. Benepak is nu in onderhandeling met een bedrijf dat batterijen op deze manier wil gaan verpakken.

Vouwkarton

Een alternatief voor de gangbare blister is de geheel vouwkartonnen displayverpakking genaamd Nurpack van het Duitse bedrijf Koch (Pfalzgrafenweiler-Bosingen). In Nederland wordt Koch vertegenwoordigd door Technisch Bureau Verhagen in Heemstede. Koch maakt ook de machine waarmee deze verpakking vervaardigd wordt. Het principe is simpel. Het produkt zit achter een vlak stuk karton waarin een venster dat iets kleiner is dan het produkt, is aangebracht. Aan de achterkant bevindt zich het artikel in een eenvoudig doosje.
Daka uit Oss toonde de Brovit, een driedimensionele monsterverpakking met zelfsluitende opening voor drie tot dertig ml. Binnenkort zal het tubetje ook tot 90 ml inhoud leverbaar zijn. Het materiaal bestaat voor 85 procent uit karton. Het laminaat PE/aluminium/karton/PE wordt eerst gestanst en daarna gevouwen en staat dan enigszins bol. De Brovit kan gebruikt worden voor wasmiddelen maar ook voor porties levensmiddelen, farmaceutische produkten of cosmetica. Brovit is ontwikkeld door de Franse onderneming Socoplan.
Papierfabriek Coldenhove uit Eerbeek liet een heel assortiment kartonnen verpakkingen zien. Produkten die nu nog in kunststof of een combinatie van kunststof en een tray van papierpulp worden verpakt, kunnen volgens H. J. Dennekamp van Coldenhove heel goed in karton worden gedistribueerd. Hij denkt daarbij aan appels, champignons, asperges en prei. Voor al deze produkten heeft Coldenhove verpakkingen ontwikkeld.
Behalve deze verpakkingen toonde Coldenhove nog een wegwerpbestek van karton (ill. 5). Dit bestek is van dubbelgevouwen karton, dat is gecoat met een laagje klei en vervolgens is gedompeld in een bad met een vloeistof die op waterglas lijkt. De investeringen die nodig zijn om dit produkt in produktie te nemen bedragen zeker zes miljoen gulden. Teveel voor Coldenhove. De onderneming zoekt naar een bedrijf dat dit bestek in licentie wil maken. Er zijn al luchtvaartmaatschappijen geweest die interesse hebben getoond in dit produkt.

Blikfabrikanten Numan Blikemba uit Amsterdam en het Belgische Schuybroek (Antwerpen) presenteerden zich op de beurs voor het eerst onder de naam CMB Industriele Verpakkingen NV, divisie Benelux. Het hoofdkantoor van deze divisie is in Soest gevestigd. Een andere divisie van CMB, Promotion Packaging in Mijdrecht, toonde luxe verpakkingen van blik. Voor Cadbury’s werd een achthoekig blik met scharnierend deksel ontworpen (ill. 6). Er gaan 600 gram voorverpakte chocolaatjes in deze speciale cadeauverpakking. Remy Martin heeft een luxe blik voor champagne cognac laten maken (ill. 7). Met deze verpakkingen wil de fabrikant laten zien hoe mooi het metaal bedrukt kan worden. Volgens CMB is dit soort verpakkingen een uitstekende manier voor een merk om zich te profileren.
Voor de farmaceutische industrie presenteerde Aluglas (Uithoorn) de Mixer Vial (ill. 8). Dit glazen flesje van het Franse concern Saint-Gobain Desjonqueres is bedoeld voor twee verschillende produkten die pas op het laatste moment met elkaar gemixt moeten worden. Dit komt onder andere voor bij medicijnen die geinjecteerd moeten worden. Het flesje bestaat uit twee ndere

partimenten met daartussen een stopje in het smalste deel van het flesje. Wanneer dit stopje naar beneden wordt gedrukt, komt de bovenste vloeistof bij de onderste vloeistof.
Het rubber stopje kan dan gebruikt worden om de vloeistoffen met elkaar te vermengen (bij het schudden vervult het stopje deze functie). De onderste kamer van het flesje kan ook gevuld worden met een poeder. Dit ontwerp maakt de handling bij het gebruik van twee verschillende stoffen voor een injectie een stuk praktischer. Bovendien wordt de kans op vergissingen aanzienlijk kleiner.

Door Frank van