Dat alles werd eerder deze week duidelijk tijdens het mondeling overleg in de Tweede Kamer over het meerjarenplan Verkeersveiligheid. Lukt het politiek gezien niet om tot een Europese invoering van de begrenzer te komen, dan houdt Maij-Weggen – tegen de zin van een meerderheid van CDA en VVD in – vast aan verplichte invoering alleen in Nederland per 1 augustus 1992. Volgens haar rijdt momenteel zestig procent van de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs “te hard, roekeloos en ongedisciplineerd” . En vrachtauto’s veroorzaken twintig procent van de verkeersslachtoffers (in 1990 3.500 doden en 4.000 gewonden).
Overigens doen zich in de EG wel problemen voor bij het gelijktrekken van de maximum snelheid in de diverse landen van de Europese Gemeenschap. “Met name Duitsland ligt dwars. De Duitsers zijn op zich wel bereid de limiet voor vrachtwagens op tachtig kilometer per uur te brengen, maar ze zijn bang dat dan ook de maximum snelheid voor personenwagens wordt aangepakt. En Duitsers maken auto’s die zeer snel kunnen rijden.”
Maij-Weggen kreeg tijdens het debat ook geen steun om vanaf oktober volgens jaar in de Benelux een proef te houden waarbij auto’s/vrachtwagens overdag dimlicht moeten voeren.

Ongeinteresseerd

De begrenzer houdt de bedrijfstak wegtransport nog altijd ernstig verdeeld. De een is tegen, de ander voor. “Eigenlijk ben ik er wel voor” , zegt L. Peskens, directeur van Nedlloyd Road Cargo, met enige twijfel. Alsof hij daarmee uit de toon valt.
“Maar dan moet zo’n regeling wel Europees gelden. Je stuurt geen Nederlandse truck met een tot tachtig kilometer per uur begrensde snelheid de Engelse wegen op (waar 96 km/uur is toegestaan, red.). Voor een hedendaagse truck is tachtig kilometer een te lage snelheid. Een begrenzer zou op Nederlandse wegen op 90 a 92 kilometer moeten worden afgesteld. Dan levert het de nodige brandstofbesparing op. Natuurlijk weet ik ook wel dat zo’n hogere snelheid niet echt veel tijdwinst brengt, maar het rijdt nu eenmaal beter.”
Laat Peskens tenminste de tachograafschijven nog, zoals hij zelf zegt, “vrij stevig” controleren op de snelheden, de directeur van het transportbedrijf In ’t Veen in Berkel en Rodenrijs lijkt door de telefoon niet in het minst geinteresseerd in wat zijn chauffeurs doen; wat overigens ook goed te zien is op de snelweg, want snelheden van tussen de 100 en 110 km/uur zijn de vrachtwagencombinaties van In ’t Veen met bederfelijke waar niet vreemd.
“Controleren van de snelheid? Ja, dat kun je moeilijk zien, he, vanuit Berkel. Tachograafschijven nakijken? Dat is wel het laatste wat we doen. Dat gaan we heus niet allemaal natrekken. We hebben andere dingen aan het hoofd. En gezien het schadecijfer lijkt het me allemaal heel acceptabel gaan.”