DP World wil zich in Antwerpen volledig op containerbehandeling richten en concentreert dat verkeer aan het Deurganckdok. De conventionele terminal aan het Churchilldok wordt verkocht.

De goederenbehandelaar uit Dubai heeft in Antwerpen drie terminals. Alle containeroverslag zal worden gecentraliseerd bij Antwerp Gateway op Linkeroever, waarvan DP World met 42,5% de grootste eigenaar en ook de exploitant is.

Het aandeel van 60% in de grote multipurpose terminal aan het Churchilldok wordt verkocht aan Zuidnatie, die ook de participaties van de rederijen Rickmers en Conti Lines (elk 20%) wil overnemen.

Over het lot van de containerterminal aan het Delwaidedok blijft mist hangen. DP World spreekt van een herpositionering van de terminal, waar nu in een depot al containers in- en uitgeladen worden en waar in de toekomst mogelijk ro/ro kan worden behandeld of containers kunnen worden hersteld.

De 750 meter lange containerkade grenst aan de MSC Home Terminal die met een capaciteitstekort kampt en al langer vragende partij is om de concessie van DP World over te nemen. De Arabieren zijn zich maar al te goed bewust van de strategische waarde van die locatie.

De herstructurering bij DP World zal een grote impact hebben op het personeelsbestand. Van de 440 werknemers moeten er 148 verdwijnen. Voor een tachtigtal mensen kon nog geen oplossing geregeld worden, waardoor het bedrijf de procedures voor collectief ontslag heeft opgestart. Zuidnatie zal wellicht wel nog 71 medewerkers van de conventionele terminal overnemen.

DP World heeft in Antwerpen te lijden onder de crisis in de lijnvaart en verloor klanten als Turkon, IRISL en UASC. Vorig jaar werd in Antwerpen 1,5 miljoen teu behandeld. In de eerste helft van dit jaar was dat 700.000 teu.
Het moederbedrijf in Dubai, dat ook in Rotterdam op de Tweede Maasvlakte actief wordt, behoudt wel het vertrouwen in de Belgische dochter. De focus op inlandterminals wordt er vergroot en er komt een kapitaalinjectie van vier miljoen euro.

Laatst gewijzigd: 12 september 2012 11:35