Uit in totaal 37 ingediende voorstellen voor 'slimme' mobiliteit heeft de stad Antwerpen er achttien geselecteerd. Die gaat ze met geld, communicatie en/of professionele expertise ondersteunen.

Een eerdere oproep leverde ook al 22 voorstellen en tien selecties op. Elf van de nu geselecteerde projectvoorstellen zijn gericht op personenmobiliteit, zeven op vrachtverkeer en logistiek. Ze zetten hiervoor in op een time shift, een modal shift of het optimaler gebruiken van voertuigen. Met de projecten voor personenverkeer streeft Antwerpen naar een vermindering van het dagelijkse aantal autoverplaatsingen met duizend. De logistieke en vrachtprojecten zouden dagelijks minstens 400 grote en kleine vrachttransporten moeten vermijden.

Anyways, een jong technologiebedrijf, toont geplande wegenwerkzaamheden op een eenvoudige en gedetailleerde wijze in een routeplanner. Hakka is een rituitwisselingsplatform voor containertransportbedrijven, ontwikkeld door Inuits. Het is een online-marktplaats waar transporteurs ritten kunnen aanvragen en aanbieden. Op die manier kunnen ze hun planning optimaliseren en zo weinig mogelijk met lege containers rondrijden. Flexgate is een nieuwe applicatie van Avantida, waarmee transporteurs lege zeecontainers ‘buiten de kantooruren’ kunnen ophalen of afzetten.

Transportgroep Trafuco gaat zijn parking op de Antwerpse site Luithagen vergroten, zodat een deel van de tankwagenactiviteiten kan verhuizen van Schelle naar de Antwerpse haven. Zo worden ritten Schelle-Antwerpen-Schelle over de Antwerpse ring vermeden. Trafuco is in België verantwoordelijk voor 50-55% van de bunkering van zeeschepen met smeerolie. Dochterbedrijf Beltra-B heeft een nieuw binnenschip gebouwd voor het bunkeren van zeeschepen in de Antwerpse haven, ter vervanging van trucks. Bovendien zal het vullen van dit schip niet gebeuren in Antwerpen door trucks vanuit Ertvelde (in de haven van Gent) of Dordrecht, maar zal het schip naar Ertvelde varen om daar te worden gevuld.

Transport Joosen zal nachttransporten organiseren vanuit de Antwerpse haven naar een ‘tussen-hub’ in de regio Moeskroen. Op deze manier kunnen de containers tijdig worden geleverd aan hun nieuwe klanten in Noord-Frankrijk en worden er veel ritten overdag uitgespaard in de Antwerpse regio.

DHL Express zet vanuit twee strategische locaties in Antwerpen fietskoeriers in om kleine pakjes en enveloppen te leveren bij de klanten. Eén van deze overslagpunten wordt ook een centraal winkelpunt waar klanten hun pakketjes kunnen afhalen of aanmaken. Fietskoerierdienst Cargo Velo wil een hub opzetten aan de stadsrand om van daaruit pakketjes in de stad te verdelen pet fiets.

Laatst gewijzigd: