België investeert tot 2031 5,3 miljard in spoorvervoer en -infrastructuur. De regering heeft de investeringsplannen 2018-2031 van spoortransportbedrijf NMBS en spoorwegbeheerder Infrabel goedgekeurd.

In dit bedrag is de 2 miljard van de al goedgekeurde overheidsdotatie inbegrepen. De komende twee jaar trekt de NMBS 1,7 miljard euro uit voor de uitrol van het European Train Control System (ETCS) en voor de vervanging van bestaand materieel dat niet kan worden aangepast aan het nieuwe seinsysteem. De NMBS gaat zich ook vierspanningslocomotieven aanschaffen om de grensoverschrijdende lijnen verder te kunnen bedienen. Verder zal ze zorgen voor het uitvoeren van de nodige moderniseringen en grote revisies op het materieel dat de helft van de verwachte levensduur heeft bereikt.

Bij Infrabel gaat het grootste deel van het geld naar veiligheid en onderhoud. Wat betreft nieuwe rails is er vooral de afwerking van het Gewestelijk Expresnet (Gen) rond Brussel. Vooral in de provincie Waals-Brabant zijn hiervoor nog werkzaamheden nodig. Waals-Brabant is de kleinste provincie van het land, maar minister-president Charles Michel, partijgenoot van minister van mobiliteit François Bellot (MR) moet er zijn stemmen halen.

De plannen zijn een typisch voorbeeld van de Belgische wafelijzerpolitiek: voor elke euro die in Wallonië wordt geïnvesteerd is er ook anderhalve euro voor investeringen in Vlaanderen. Daar wordt geïnvesteerd in projecten die al eerder waren opgestart, maar waarvoor intussen de kas leeg was. Dat zijn op de eerste plaats een derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge en de elektrificatie van de 'IJzeren Rijn' tussen Mol en de Nederlandse grens. Die strook wordt momenteel nog bediend door diesellocomotieven. Visueel nog opvallender wordt de renovatie van het station van Vilvoorde, dat nu oogt als een stuk verwaarloosde industriële archeologie.

Laatst gewijzigd: